Dienvidjūras plēsoņa

Jeff VanderMeer “Predator: South China Sea“. Dark Horse Comics, 2008.


 Man patīk pirkt grāmatas internetā. Gaidīt paziņojumu no pasta, iet pēc sūtījuma un nepacietīgi attaisīt saņemto paciņu vai kasti. Atklāt, uz kāda papīra grāmata iespiesta, vai maliņas glīti apgrieztas, aptaustīt un pasmaržot.
 Pāršķirstot “Plēsoņu”, es jutos briesmīgi aplauzusies. Džefs Vandermiers jau labu laiku man ir ļoti mīļš rakstnieks, kas turklāt spēj pārsteigt ar savu darbu dažādību. Bet šoreiz pārsteigums bija pārāk liels. Godīgi sakot, grāmatas apraksts man jau pirms pirkšanas bija šķitis mazliet aizdomīgs, taču Vandermiera darbi parasti ir diezgan drūmi, tāpēc nospriedu, ka gan jau būs labi. Tomēr izrādījās, ka tas ir fantastikas trilleris, kas ietilpst filmu un grāmatu franšīzē, un autors, kā pats ir atzinis, to lielā mērā sarakstījis peļņas dēļ. Grāmatas sākumā iespiests fragments, kurā aprakstīta “pirmā nogalināšana” (lai gan patiesībā tas nemaz nav pirmais no grāmatas pārsimt mirušajiem). Šausmene plus bojeviks…
 Tā nu es nolēmu, ka esmu izsviedusi naudu vējā, labi vēl, ka ne pārāk daudz, un ka nekad nepirkšu grāmatas, kuru nosaukumā ietilpst ™ zīme (ko internetā nevarēja saskatīt). “Plēsoņa” visu vasaru nostāvēja nelasīta, līdz beidzot tomēr ieliku to somā kā pa ceļam lasāmo gabalu.
 Kādā Dienvidķīnas jūras salā bijušais sarkanais khmers ir ierīkojis nelegālu safari vietu, uz kuru atpūsties sabraukuši dažādi aizdomīgi tipi — bijušie čekisti, ieroču kontrabandisti, cīkstoņi utt. Taču vienā brīdī viņi attopas, ka no medniekiem ir pārvērtušies par laupījumu kādam lielam briesmonim, kas no savas planētas atlidojis šurp pamedīt. Plēsoņa ir gandrīz neievainojams, apbruņojies ar spēcīgiem ieročiem un pilns apņēmības nevienu neatstāt dzīvu. Daži cilvēki tomēr jau ir gatavojušies ar viņu sastapties un piepildīt savus slepenos mērķus. Sākas medības, un līst asinis.
 Grāmatu tirgoņi mēdz nošķirt sieviešu un vīriešu literatūru, detektīvus un fantastiku pieskaitot otrajai kategorijai. “Plēsoņa” šādu dalījumu varētu attaisnot. Parasti neko tādu es nebūtu ne pirkusi, ne lasījusi. Tomēr kā par brīnumu izrādījās, ka šo grāmatu lasīt var un ir pat interesanti noskaidrot, vai kāds vispār izdzīvos līdz grāmatas beigām. (Izdzīvoja pat vairāki cilvēki un vismaz viens dzīvnieks. Filmā visas tās slepkavības es gan negribētu skatīties. Bezjēdzīga nāve nekļūst pieņemamāka tāpēc vien, ka upuris nav nosaukts vārdā un ir ieģērbts vecā armijas formas tērpā.) Darbība, protams, rit uz priekšu nepārtraukti. Šādam spriedzes gabalam ir pietiekami smalki izstrādātas darbojošās personas, arī abas sievietes. Lai gan vai visas personas ir drīzāk negatīvi tēli, katrā ir arī kas pozitīvs. Lasot es atmaigu pat pret krieviem, kas pirms tam no iekšienes grāvuši čečenu kaujinieku grupas un arī uz salas rīkojās Mātes Krievijas labā. Pašu plēsoņu es īsti neizpratu, bet man nav arī skaidrs, kā vispār medības var uztvert kā atpūtu.
 Par zinātnisko fantastiku (kā rakstīts uz grāmatas muguriņas) šo sacerējumu gluži nevar nosaukt, jo tajā nav pat mēģināts izskaidrot, kā darbojas visas smalkās tehnoloģijas, un dažbrīd kaut kas notiek tikai tāpēc, ka autoram savajadzējies attiecīgu sižeta pavērsienu, bet kā trilleris šis ir gana inteliģents un māksliniecisks darbs. Var teikt, ka tas ir mazliet paplašinājis manu redzesloku, lai gan domāju arī turpmāk atturēties no šī žanra.
 Bet vispār es gaidu nākamo Vandermiera grāmatu, kas iznāks jau pēc pāris nedēļām.

Posted on 22.10.2009, in Angliski and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 komentāri.

  1. Nu šis izskatās vairāk pēc “fantastičeskij bojevik”. Manā lasīto grāmatu sarakstā šāda tipa darbiņi aizņem pusi.

    Like

Bet man šķiet tā:

