Mīlas dzeja…

  … mīlestības dzejoļi, mīlas lirika, dzejoļi ar lamu vārdiem un mīlu… Tādi meklēšanas vārdi šajās dienās atved šurp cilvēkus. Laikam februāris drīz būs pusē…
  Es mazliet šaubos, vai ir prātīgi meklēt Valentīndienas kartiņā ierakstāmu vai mīļajam pie brokastīm skaitāmu dzejoli, ja parasti jūs abi dzeju nelasāt vai, nedod dievs, lasa tikai tas otrs cilvēks. Pastāv ļoti liela iespēja izvēlēties to, kas otram šķitīs garlaicīgs vai slikts. No otras puses, kaut kā taču jāsāk.
  Divi dzejoļi, kas man tūlīt nāk prātā, ir Jāņa Rambas (Elsberga)

saproti mani kā gribi
gribi mani kā saproti
šodien grūti runāt
man ļoti dreb tavas rokas

un Knuta Skujenieka Gabriēlas Mistrālas atdzejojums (oriģināls šeit):

Dievs nedos tev dzert, ja no ūdens
mans vaigs tev neatvizēs,
tev nedos citur vairs aizmigt
kā manās izkliestās bizēs.

  Daudzi skaisti dzejoļi ir izmantoti par dziesmu tekstiem, tiesa, ne gluži Guntara Rača un Mārtiņa Freimaņa sacerējumi. Pameklējiet kaut vai Imanta Kalniņa komponēto skaņdarbu tekstus portālā dziesmas.lv.
  T-dzejā var atrast Klāva Elsberga (es veros tev acīs tik uzmanīgi / kā futbola turnīra tabulā), Ievas Rupenheites (Es varētu nošaut visus vilcienus, / kas aizved tevi no manis prom), Jāņa Ziemeļnieka (Dzirdu, klausot ielu dunā / Vien, ka sirdī mīla tava / Tumši čukst un saldi runā), Edvarda Virzas (Tev lūpas veras valgmes gribēdamas / Un acis spožā sāpju gaismā spīd…) un visādus citādus dzejoļus.
  Imanta Ziedoņa “Caurvējā” (krājums lasāms šeit) ir tādi neaizmirstami dzejoļi kā “Tad apstājās laiks / Un tā bija mīlestība”, “Marete Tomam Nipernādijam” (Melo man lielus vārdus, / es ticēšu). E-bibliotēkā ir arī Amandas Aizpurietes krājumi. Viņa gan lielākoties raksta drūmi, bet tādas rindas kā “Es esmu slima ar tevi / un negribu veseļoties” taču varētu noderēt?
  Vēl viena vieta, kur meklēt dzejoļus, ir “Satori” arhīvs. Teiksim, klasisko Ingunas Jansones pantu:

Es nerūsēšu, nerūsēšu,
kā ēna palikšu uz tava pleca.
Pirmkārt, tāpēc, ka mīlestība.
Otrkārt, tāpēc, ka veca.

  Ja nu gadījumā vēlaties dzejoli angliski, to varat meklēt, piemēram www.poets.org izlasē. Tur dabūjamas arī e-kartiņas, uz vienas rakstītas e. e. kamingsa rindas, kuras kāds mans darba paziņa citēja kā sev vistuvākās: “nobody, not even the rain,has such small hands“.
  Bet varbūt beigt runāt aplinkiem un teikt skaidri un gaiši, kā to reiz darīja latvieši:

Ai kaimiņu zeltenīte, kam tu augi tik ražena!
Ne man darbs, ne man miegs, uz tevīm domājot.

Tu, meitiņa, nezināji, kādas domas es domāju:
Es domāju tev’ saķert, abus vaigus nobučot.

Nāc ar mani, tautu meita, klētiņā pagulēt,
Klētiņā pagulēt, augumiem mērīties.

Guli ai mani, toutu meita, šuruden tevi nimšu.
Ka na tiks šuruden, tiks iz cytu vasarinu
Pašā syltā soulītē, pašā puču laicīnā.

Ai mazais puiškeniņ, tu jau man sen mīlēj’:
Dienu stāvi prātiņā, nakti redzu sapinā.

Vārna žogu notupejse, pavasari gaidīdama;
Tu, puisīti, vecs paliksi, mani jaunu lūkojot.

Līdz pusīti es iebridu baltā puķu ezerā;
Pus’ sirsniņas es mīlēju nelaulātu tēva dēlu.

Ai Jānīt, ai Jānīt, es grib’ tava sieva būt;
Ja negribi manis ņemt, tu labākas nedabūs’.

Bet ja nu vēstule nav no cerētā:

Tautiets man atrakstij mazu mazu grāmatiņ;
Izlasij, saplosij, man vēl tādas nevajag.

  Ir kādi ieteikumi, papildinājumi vai vienkārši skaisti dzejoļi un stāsti par tiem?

Posted on 11.02.2010, in Kas cits and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 komentāri.

  1. Atceros no (ļoti sena) K. Skujenieka dzejas lasīšanas perioda:

    “Tavs acu mirdzums.
    Manas redzes vājums.
    Tavs plecs ir manas rokas turpinājums…”

    Tālāk diemžēl neatceros, un arī grāmatiņas nav pie rokas. Toties atceros, ka man patika tik ļoti, ka iemācījos to no galvas.

    Like

    • Šitā arī bija dziesma, tikai neatceros, kas to dziedāja. Laikam Anta Eņģele. Vispār Im. Kalniņam ir nu tādas dziesmas ar Skujenieka vārdiem… “Noausim kājas, atpīsim sirdi” vai “Pēc skaudra maiguma”, kas mani vispār satrieca:

      apmazgā mani apžāvē mani
      ar saviem matiem
      ar savu bezgala atdevību
      tik smeldzošu gaišu un tīru
      un neatdod mani aizbraukt
      ar melnajiem naida ratiem
      bet pārnes no karalauka
      tā kā brāli kā dēlu kā vīru

      Like

Bet man šķiet tā:

