Nu un?

Judīte Hermane “Vasarnīca, vēlāk“. Tulk. Silvija Brice, il. Māris Ābele. Rīga: Atēna, 2004. (Judith Hermann. Sommerhaus, später. 1997.)

    Ja es sen nebūtu lasījusi grāmatas, vismaz tās, ko dēvē par mākslinieciski augstvērtīgu literatūru, un tad būtu paņēmusi šo, es būtu gaidu pilna. Pēdējais vāks piesola “vissmalkākās nianses”, “spilgtu, intensīvu noskaņu”, “neaizmirstamus stāstus”, “izcilu rakstnieci”, “kvēlošus un nemierīgi džeziskus stāstus”.
    Tad es grāmatu izlasītu. Tas nav grūti: deviņi stāsti, pusotra simta lappušu, lieli burti, vienkārši teikumi. Izlasītu un nospriestu, ka šitā augstā māksla nav domāta man, un ar to arī varētu beigties mana pazīšanās ar kritiķu atzītu Literatūru. Dievs ar tām smalkajām niansēm, bet es tak neredzēju ne spilgtumu, ne džeziskumu, ja nu vienīgi kūldžezs nāk prātā, un arī tas tikai vārda dēļ. Jo aukstums, ziema un sniegs tur ir gan tiešā, gan pārnestā nozīmē, un pāris ugunsgrēku neko nemaina kopējā noskaņā.
    Grāmatā nekas nenotiek, stāstu varoņi interesējas vai nu tikai par sevi, vai arī par to, ka neinteresējas par sevi. Izņemot kādu mākslinieku (režisoru, scenāristu) un vienu taksistu, viņi neko nedara, maizīte, cigaretes un kokaīns viņiem acīmredzot nav jāpelna. (Jaunākajā “Rīgas Laikā” Kirils Kobrins ir uzrakstījis, kā draudošā pensionēšanās vecuma palielināšana eiropiešiem atņems pēdējo motivāciju strādāt, jo kāds gan stimuls pavadīt mūžu “pretīgā openspace“, lai astoņdesmit gadu vecumā beidzot priecīgi padzīvotu? Lūk, tajā rakstā labi nojaušams, cik nejēdzīgi ir izšķiest laiku darbā, nevis tīkamākās izpriecās, un Kirilu es saprotu. Starp citu, šajā numurā ir arī vietām ļoti uzjautrinoša intervija ar Viktoru Freibergu, to, kurš iztulkojis neskaitāmas filmas, un vēl pāris lasāmu un brīžiem smieklīgu tekstu.) Taču jaunie berlīnieši neizmanto savu apskaužamo stāvokli, lai priecātos par dzīvi, viņi kaut ko gaida, bet visas iespējas laiž garām un tad gurdi prāto, ka laikam ir kaut ko nokavējuši.
    Arī ņuņņas un ņergas var būt saistoši personāži, bet šie mani pat nekaitināja, atstāja pilnīgi vienaldzīgu. Sen nebiju lasījusi par cilvēkiem, kas mani ne drusciņas neinteresē, izņemot vienīgi vecu amerikāni, kas gaidīja nāvi lētā viesnīcā un klausījās mūziku, un Bahs viņu uz īsu brīdi saveda kopā ar kādu jaunu meiteni. Veco vīru sauca par Hanteru Tompsonu, un es patiešām gribētu zināt, kāpēc tā, jo lai nu ko, bet H. T. viņš nu nemaz neatgādināja. Angļu tulkojumā, starp citu, viņš ir pārdēvēts par Hanteru Džonsonu. Ā, un vēl bija Sonja, kuras attiecības ar gandrīz pusprecētu mākslinieku vedināja domāt, ka nu būs trilleris. Taču nebija nekā baisāka par šo:

Dažreiz uz ielas mani pārņem sajūta, ka cieši pa pēdām kāds seko; es atskatos, un tur neviena nav, taču satraukums paliek.

    No otras puses, iemetu skatienu internetā, un cilvēki ir atstājuši labas atsauksmes. Daži saskata sevi, citi – atmosfēru. Varētu pieņemt, ka autore portretē noteiktu sabiedrības segmentu, bet vai tam nepietiktu ar pāris stāstiem, kuros nekas nemainās? Taču jāatzīst, ka priekšpēdējais stāsts, kurā varone beigās pieņēma lēmumu, man patika gandrīz vismazāk.
    Neizmirstamie stāsti jau ir sākuši izgaist no atmiņas. Starp citu, Z. ieraudzīja atvērto grāmatu un teica apmēram tā: “Šito grāmatu es lasīju franciski. Par tiem trim, kas slaistījās uz salas. Un tie citi stāsti arī tur bija. Es gan vairs neko neatceros.”

Posted on 14.10.2010, in Latviski and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 komentāri.

  1. Izskatās, ka šo grāmatu laikam nelasīšu. Man vispār no kritiķu ieteiktajiem šederviem reti kurš patīk. Laikam tas varētu liecināt par manu gara nabadzību un robiem izglītībā🙂 Izņēmums ir Umberto Eko darbi, es tikai nezinu vai tie ir kritiķu slavēti.

    Like

Bet man šķiet tā:

