Amerikāņu dēmoni

Norman PartridgeLesser Demons“, “Red Rover, Red Rover“. Il. Vincent Chong. Burton: Subterranean Press, 2010.

Pirms kāda laika manā RSS lasītājā pienāca ziņas no izdevniecības Subterranean Press. Tad es sapratu, ka tas ir galīgi nepraktiski, jo man gribējās vai ikkatru viņu jauno grāmatu kaut vai vāka ilustrāciju dēļ vien. SP ir īstā vieta, kurp doties, ja vēlies iegādāties luksusizdevumus, piemēram, kādu apzeltītu un autora parakstītu Geimena grāmatu par pārsimts dolāriem vai smalkākā variantā par pusotru tūkstoti. No ziņām es atrakstījos, bet pie pāris SP grāmatām vēlāk tomēr tiku, protams, ne tik grezniem izdevumiem.
Lesser Demons man ir limitētajā variantā, proti, ar autora parakstu un brošētu stāstu (to, ko angliski sauc par chapbook) piedevām. Mazo grāmatiņu izlasīju tūlīt. Vēl bija vasara, un man tuvumā bija divas iespējamas peldvietas: viena pilna ūdenszālēm, duļķainu dibenu un gliemežvākiem, kas sagrieza kājas asiņainas, otra – dziļš bijušais karjers ar ļoti stāvu krastu un saltu ūdeni. Stāstā divi puikas iet pārnakšņot pie auksta un aizauguša ezera, kam ir slikta slava, īpaši pēc tam, kad tur noslīka viņu skolasbiedrene.

Visi saka, pie ezera spokojoties, bet zēni bija vērojuši visu vasaru un nebija redzējuši nevienu spoku.
Līdz šim.

Vai nu no spokiem, vai dzīviem cilvēkiem – no kaut kā zēniem noteikti būs jābaidās, sēžot paslēptuvē kazenājos. Stāstā viņu bailes sabiezē, līdz vēstījums apraujas tieši pirms šausmīgākā brīža. Dzīvē es tās atcerējos katru reizi, nonākot pie meža karjera.
Desmit grāmatā publicētie stāsti man tā līdzi nevelkas, jo nekad nenokļūstu to darbības vidē: tuksnešainajā Arizonā, kur ir šerifi, noziedznieki un pa kādam plastmasas kovbojam, zombijam un vilkatim. Pārtridžs ir tik amerikānisks, ka man, šķiet, pietrūkst vesternu pieredzes, lai viņu izjustu tā pa īstam. Viņa šausmas es nevis izdzīvoju, bet noskatos kā aizraujošu kino, kas nereti sākas kā gangsterfilma un tad, it kā ar melni vardarbīgajām ainām būtu par maz, tajā ielaužas pārdabiski šausmeņu elementi. Tāds ir jau pirmais stāsts Second Chance (Otrā iespēja), kurā viens smagi savainots laupītājs dodas pie otra atprasīt savu guvuma daļu. Tikai kāds – kas? – jau ir pasteidzies pirms viņa un piespraudis kolēģi pilnu ar makšķerāķiem. Beigās izrādās, ka šis ir stāsts par mīlestību.
Ja tiek galā ar pirmā stāsta nepatīkamajām vietām, ar šaušanu, sišanu un spīdzināšanu, ko autors parāda neizskaistinot un netīksminoties, arī pārējais nebūs par traku. Pārtridžs, kas trīsreiz saņēmis Brema Stokera balvu par izciliem sasniegumiem šausmu literatūrā, nezaudē humānismu, un visos stāstos ir arī kas gaišs. Varbūt visdrūmākais, bet man viens no tuvākajiem, ir stāsts The House Inside (Māja iekšā), kur saule ir pārvērtusies un sadedzina pasauli. Cilvēki jau ir miruši, un atdzīvojušās rotaļlietas, kas mēģina nokļūt ēnā un saprast, kāpēc tas viss notiek, apdraud neganti izsalcis zirneklis. Bezcerīgā situācijā mazie kovboji, kareivji un indiāņi nepadodas vājumam un nekrīt izmisumā. Tēli ir kā dzīvi, es noticu plastmasas mantiņu mulsumam un drosmei.
Stāsti uzrakstīti lakoniski skaidrā, varētu teikt – vīrišķīgā valodā. Ļoti spilgti aprakstīta darbības vide, ne velti es pieminēju kino. Viss patiešām ir redzams, vienalga, ikdienišķi rozmarīna krūmi vai no vēl nesen dzīvas miesas un metāla sastiķētas elles mašīnas. Bieži vien autors izmanto viena teikuma rindkopas, kas pilnas spriedzes.

Tumsa bija labāka.
Tumsa varēja nozīmēt gandrīz jebko.

Vai:

Neviens nebija miris. Vēl ne.
Bet augstu debesīs virs viņiem visiem jau riņķoja klijāni.

Internetā lasāmi šajā grāmatā iekļautie stāsti Road Dogs, Durton un stāsta The Iron Dead sākums.

Posted on 26.10.2010, in Angliski and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 komentārs.

Bet man šķiet tā:

