Esmu kails duncis, bet sarūsējis

Kishwar Naheed “The Scream of an Illegitimate Voice“. Translated from the Urdu by Baidar Bakht, Leslie Lavigne & Derek M. Cohen. Lahore: Sang-e-Meel Publications, 1991.

Pirms pāris gadiem I. uzdāvināja grāmatu, kas visu šo laiku nostāvēja kaudzītē pie gultas. Ik pa brīdim izlasīju pa kādam dzejolim, dažus nez cik reižu, bet visus esmu pieveikusi tikai tagad.
Kišvara Nahīda (ja tā viņas vārdu raksta latviski) esot slavena urdu mūsdienu dzejniece, viena no pirmajiem, kas sāka rakstīt dzejprozu, bet vislabāk viņa zināma feminisma dēļ. Izlasē apkopoti dzejoļi no pieciem krājumiem, kas sarakstīti no 1958. (autorei tad bija astoņpadsmit) līdz 1990. gadam. Tie ir diezgan sāpīgi teksti. Liriskā varone cieš vardarbīgās attiecībās, kas vīrietim, kurš sievu sit tāpat kā bērnībā rotaļu zirdziņu, acīmredzot šķiet pavisam normālas.
Ap 1970. gadu viņa rakstīja:

Es vēlos, kaut putni
Neligzdotu man acīs.

Lielākajā daļā dzejoļu Nahīda ataino nepieņemamo sievietes dzīvi, izsaka vārdos to, ko parasti noklusē, bet atklāti neaicina uz dumpi. Tomēr ar to pašu ir pieticis, lai viņu dzimtenē noniecinātu kā bohēmisti un grēcīgu sievieti, un droši vien tieši tāpēc viņa ir sarakstījusi dzejoli “Mēs, grēcīgās sievietes”, ko angliski var lasīt šeit, tāpat kā vēl vairākus Nahīdas dzejoļus.
Diemžēl šajā grāmatā atdzejotāji nav saglabājuši oriģināla formu un atskaņas. Būtu gribējusi gazeles lasīt īstajā ritmā un redzēt, kā mainās dzejnieces izmantotie paņēmieni. Tagad ir saglabājies tikai reāliju un izteiksmes svešatnīgums. Nenoliedzami spēcīgi dzejoļi, ko es lasīšu vēl.

Es rakstu dzeju,
Jo neesmu izdarījusi pašnāvību.

Divus šajā grāmatā ievietotos dzejoļus un ļoti īsu apceri, ko sarakstījusi kāda pakistāniete, var atrast Uddari Weblog. Bet, meklējot grāmatas vāka attēlu, es uzgāju Adrienas Ričas (Adrienne Rich) dzejoli Cartographies of Silence, kas ir par to pašu, tikai amerikānietes skatījumā.

Posted on 29.12.2010, in Angliski and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Komentēt.

Bet man šķiet tā:

