Savādais atgadījums ar suni naktī

Marks Hedons “Savādais atgadījums ar suni naktī“. Tulk. Māra Cielēna, il. Gita Okanova-Treice. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2005. (Mark Haddon. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. 2003.)

Grāmatas fragmenti latviski lasāmi šeit, angliski – šeit.

Grāmatu par savādo gadījumu ar suni es vispirms ievēroju angliski. Nosaukuma dēļ. Toreiz es to pašķirstīju un atliku plauktā, jo suns ir miris. Nogalināts ar dārza dakšām. Pēcāk kāds nopirka tulkojumu, es pat sāku lasīt, bet tālu netiku. Šoreiz izlasīju visu līdz galam.
„Šis ir asiņains šausmu romāns”, ko raksta piecpadsmitgadīgs zēns, kuram ir autisms vai kas tamlīdzīgs (diagnoze grāmatā nav minēta, un Hedons pats aizrāda, ka viņš nav nekāds autisma vai Aspergera sindroma speciālists). Kristoferam nav ne mazākās spējas iejusties otra cilvēka ādā, viņš nesaprot mīmiku un metaforas, nesmaida, necieš dzeltenu un brūnu krāsu, ja zēnam kāds pieskaras, viņš no visa spēka sit. Kristoferam ir arī matemātiķa dotības, viņš ievēro visu, tikai nespēj nošķirt svarīgo no nebūtiskā. Atradis nodurto kaimiņienes pūdeli (suņi puikam patīk), viņš nolemj kļūt par detektīvu un atklāt, kurš ir slepkava, un par to sarakstīt grāmatu, kurā nodaļas sanumurētas tikai ar pirmskaitļiem.

Pirmskaitļi ir tas, kas palicis, kad aizvāktas visas sistēmas. Manuprāt, pirmskaitļi ir kā dzīve. Tie ir ļoti loģiski, bet nekad nevar izstrādāt tiem likumus, kaut arī visu laiku par to domātu.

Suņa slepkava tiek atklāts, taču stāsts, protams, nav par to. Varbūt tas ir par to, cik sarežģīti, kad esi citāds, taču ticamāk – par to, cik smagi ir būt vecākiem. Grūtniecēm es šo grāmatu tiešām neieteiktu, jo pēc tās izlasīšanas man nav skaidrs, kā vispār var uzdrošināties dzemdēt. Nē, es saprotu, neviens nedomā, ka viņu bērns nekad neuzsmaidīs un neļaus sevi samīļot, bet tomēr… Kristofera vecāki ir ļoti piekusuši.

Un Tēvs sacīja: – Kristofer, vai tu saproti, ka es tevi mīlu?
Es atbildēju: – Jā, – jo kādu mīlēt nozīmē viņam palīdzēt, kad viņš iekuļas nepatikšanās, gādāt par viņu un teikt viņam taisnību, un Tēvs man palīdz, kad iekuļos nepatikšanās, piemēram, ierodas policijas iecirknī, un gādā par mani, gatavojot ēst, un vienmēr saka taisnību, un tas nozīmē, ka viņš mani mīl.

Ieskats citādībā ir svētīgs, un romāns nav smagi lasāms, asiņaino šausmu vietā lielākoties ir neierasti un pat mazliet smieklīgi pusaugu puikas piedzīvojumi un mazliet populārzinātnisku pārdomu. Kristoferam, kas dzīvoja diezgan trūcīgā Svindonas rajonā, acīmredzot ir bijusi pieejama ne tikai dienas skola bērniem ar īpašām vajadzībām, bet arī gluži laba bibliotēka. Nejaukās pārdomas uzmācās pēc tam. Burti ir tik lieli, ka atgādina bērnu grāmatu, un patiešām – angliski tika publicēti atsevišķi pieaugušo un pusaudžu izdevumi. Marks Hedons ir arī daudzu bērnu grāmatu autors.
Tomēr Kristofers ir tik atšķirīgs, ka es viņu uztvēru atsvešināti. Līdzi just autiskam cilvēkam man bija vieglāk Elizabetes Mūnas (viņai pašai ir bērns ar īpašām vajadzībām) romānā „Speed of Dark”, bet tas jau ir cits žanrs un cits stāsts.

Posted on 03.03.2011, in Latviski and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 6 komentāri.

  1. Šo sen, sen angliski lasīju. Patika un pat ļoti. Atceros, ka man ļoti lika aizdomāties pāris rindiņas ar domu par to, kā grāmatas galvenais varonis nesaprata ceļojumus un “jaunu” lietu pētīšanu, jo, viņaprāt, pat maizes drupaču un galdu vari pētīt dienām un tik un tā līdz galam to neizpētīt. Nav grāmatas pie rokas, līdz ar to precīzu tekstu nevaru iemest🙂

    Like

  2. Stāv plauktā nelasīta. Netiku pāri ‘ko viņš no sevis ir iedomājies’ sajūtai.

    Like

    • Autors? Viņš esot vairākus gadus nostrādājis ar bērniem, kam ir līdzīgas kaites, tā ka šo to tomēr zina.
      Man pašai, piemēram, nav skaidrs, kā būtu pareizi jāizturas, ja kāds sāk dīvaini komunicēt, un tādā ziņā kaut vai izdomāts ieskats svešā prātā ir noderīgs. Tagad zinu, ka dažiem autistiem saskare ar sveša cilvēka ādu var fiziski sāpēt.

      Like

  3. labaka gramata ,ko esmu lasijusi🙂 liek padomat…

    Like

  1. Atpakaļ ziņojums: Mazs iemesls uztraukumam « Lasītājas piezīmes

Bet man šķiet tā:

