Trīs saraksti

Nesen nodomāju: štrunts ar Hugo un Nebulu, jālasa A. Klārka balvas (par labāko Lielbritānijā izdoto fantastikas grāmatu) ieguvēji. Nu lūk, šonedēļ tika paziņots balvas kandidātu īsais saraksts: Lauren Beukes “Zoo City”, Ian McDonald “The Dervish House”, Patrick Ness “Monsters of Men”, Richard Powers “Generosity”, Tim Powers “Declare” un Tricia Sullivan “Lightborn”.
Reklāmas pauze. Šim gadījumam par godu līdz pirmdienas pusdienlaikam “Zoo City” e-grāmatu pie izdevējiem var nopirkt par vienu mārciņu. Ja šodien pabeigšu lasīt, pacentīšos rīt no rīta uzrakstīt īsu aprakstu, taču vispār man pašai pietika ar pirmajām 50 lappusēm, kas lasāmas šeit, lai zinātu, ka šo grāmatu gribu izlasīt.
Par e-grāmatām runājot, “Amazones” paziņojumi, ka tās tagad esot pieprasītākas par papīra grāmatām, neatspoguļo gluži visu patiesību. Rakstnieks Tobiass Bakels (Tobias Buckell) ieskatījies plašākā statistikā. Trīs ceturtdaļas pārdoto grāmatu ir iespiestas uz vecā labā papīra.
Starp citu, nesen paziņots arī Nebulas (kas latviski nozīmē miglāju) balvas kandidātu saraksts: M. K. Hobson “The Native Star”, N. K. Jemisin “The Hundred Thousand Kingdoms”, Mary Robinette Kowal “Shades of Milk and Honey”, Jack McDevitt “Echo”, Nnedi Okorafor “Who Fears Death” un Connie Willis “Blackout/All Clear”. Tie, protams, ir tikai romāni, visas pārējās kategorijas te neuzskaitīšu.
Patiesībā balvām es nemaz tā līdzi nesekoju, taču abos sarakstos, kā rādās, ir interesanti darbi.
Vēl viens saraksts it kā meitenēm, taču tiklab arī zēniem un pieaugušajiem: “100 pusaudžu grāmatas feministēm“. Vismaz “Bada spēles” un “Tumšās matērijas” ir izdotas arī latviski.

Whether you’re already knee-deep in young adult literature or looking to reacquaint yourself with an old favorite, the Bitch Media Community Lending Library has got you covered. We’ve put together a whopping 100 of our favorite young adult novels, featuring kick-ass teens and inspiring feminist themes. These stories will empower teenage and adult readers alike.

Kā ierasts, diskusijas komentāros ir interesantākas par pašu sarakstu.

Posted on 06.03.2011, in Kas cits, Nelasītas grāmatas and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 11 komentāri.

  1. Sarakstiem tomēr ir kāds valdzinājums, vai ne?😉 Tas feministu blogs gan tāds drusciņ biedējošs izskatās, bet tas labi, ka viņas lasa grāmatas.

    P.S. Es arī neaizgāju uz Grāmatu svētkiem, jo nemaz nebija iedvesmas ar auksto vēju tik tālu braukt. (Un man arī ziņoja, ka neko neesmu zaudējusi.) To lietuviešu rakstnieci gan es atcerēšos.

    Like

    • Ir gan. Es parasti uztaisu darāmo darbu sarakstu un jūtos jau visu padarījusi, nemaz nevajag neko pildīt un atķeksēt.
      Tās feministes ne tikai lasa grāmatas, bet arī izdod attiecīgās aprindās diezgan zināmu žurnālu.
      Auksts vējš bija vakar, kad gājām uz upmalu staigāt. Sniegs vien griezās. Šodien negājām, un nekāda īpaša vēja nebija. Par Sabaļauskaiti tikko izlasīju neapmierinātu atsauksmi, ka bajāri nav gana cēli, ka viņas pasaulē neesot dvēseles un Dieva, tak kristīgajā vidē visiem allaž esot jāsaskata kāds gaišums. Laikam nemaz nav jāsaka — šie iebildumi man nešķiet nopietni. Pati es tomēr sliecos uz lasīšanu oriģinālā, turklāt leitiski pirmā grāmata jau izdota arī mīkstajos vākos. Teikumi gan ir gari, tomēr, cik esmu redzējusi, pietiekami viegli uztverami. Interesanti, cik lielā mērā Meierei noderēja pieredze Eko tulkošanā?

      Like

      • Interesanti, vai tiešām kāds domā, ka līdz ar bajāra titulu līdzi nāk kāda īpaša tikumība un cēlums? Vēsture pierāda tieši pretējo.
        Esmu pilnīgi pārliecināta, ka lietuviski nelasīšu nekad. Tā kā – paldies Meierei, nemaz nezināju, ka viņa tulko arī lietuviešus.

        Like

        • Tulko, tulko, Paruļski (katram gadījumam — viens no spilgtākajiem mūsdienu lietuviešu autoriem) ir iztulkojusi, laikam kādas bērnu grāmatiņas arī. Taču itāliešu valoda droši vien ir pieprasītāka.

          Like

  2. Man te pērnnedēļ ar ienāca prātā izlasīt kāda saraksta visas grāmatas. Atradu kaut kādu visu laiku labāko SF un Fantasy top 100 un iepazinos ar to. Beigās nosecināju, ka visu interesanto es jau esmu paspējis izlasīt. Manā grāmatu plauktā stāv 152 nelasītas fiziskas grāmatas. Tagad ar nepacietību gaidu, kad Latvijas Pasts man beidzot atgādās The Enterprise of Death, Brāļu Grossbartu piedzīvojumi man patikās. Ceru ka rakstnieks būs saglabājis savu stilu.

    Like

    • Ai, es taču nočammājos un nenopirku J.B. pirms izdošanas, tagad skopojos pirkt, jo atceros, ka varēju to izdarīt krietni lētāk… Laikam pagaidīšu nākamās atlaides, jo lasāmā man tāpat netrūkst un sāku mazliet justies kā tāda nelabojama kurpju pircēja. Bet vispār autors pats saka, šī esot vēl dīvaināka grāmata, kas man liekas ļoti labi.
      Es neesmu paguvusi visu interesantāko izlasīt, ir tik daudz fantastikas klasikas, ko neesmu lasījusi. Kur nu vēl visas sērijas.

      Like

      • Nē nu teikt, ka es pilnīgi visu interesanto klasiku SF žanrā esmu izlasījis, tie nu tomēr būtu stipri vārdi. bet no tā saraksta gan http://home.austarnet.com.au/petersykes/topscifi/lists_books_rank1.html . Kad pēc pamatenes pabeigšanas sāku lasīt krievu valodā, tad pirmā lieta ko izlasīja bija SF antoloģija 25 sējumos. Laiku pa laikam jau atrodas pa kādam līdz šim nelasītam klasiķim, bet gadiem ejot šādu “atradumu” skaits sarūk.

        Like

        • No saraksta es to pašu Klārku laikam neesmu lasījusi vispār, Diku ļoti maz, Greg Bear, Connie Willis & Gene Wolfe man stāv iztēlotā sarakstā. Un “Dune”! Un kur nu vēl visas sarakstā neminētās sievietes!
          Padsmitnieces gados, kad lasīju fantastiku, es krieviski nelasīju vispār, cik nu bija latviski, tik bija.

          Like

          • Dune man nevienu reizi nav izdevies izlasīt tālāk par ceturto grāmatu. Man tad apnīk tās mūžīgās intrigas un musulmaniskā pasaules skata iepīšanas mēģinājums budismā utt. Nu līdz kādiem četrpadsmit gadiem es ar lasīju tikai latviski, tikai tā fantastika jau latviski nemaz tik daudz nebija. Toties dažām fantastikas grāmatām bija SARAKSTS grāmatas aizmugurē, kas ļāva atrast vēl nelasīto grāmatu nosaukumus. Piemēram, to pašu Volkova “Smaragda pilsētas burvja” grāmatu lasīšanas kārtību man tā arī nekad bērnībā neizdevās noskaidrot. Ņēmu vienkārši to, kas bija nelasīts un atradās uz vietas. Ciema biblene gan nekāda dižā mums nebija.

            Like

            • Nu, bet vismaz pirmās trīs taču vajadzētu izlasīt.
              Ja man tagad būtu jāizvēlas — ņemt padomju laikos izdoto fantastiku vai to, ko izdod tagad, man nebūtu ilgi jādomā. Vēl pirms pāris gadiem stāvoklis bija labāks…
              Fantastiku es neņēmu b-kā, es braucu uz Rīgas Centrālo antikvariātu un tur pirku dzejoļus un fantastiku. Pārējo sarūpēja vecāki. Ja tā padomā, mani iepirkšanās paradumi nemaz nav daudz mainījušies, tikai mazliet paplašinājušies, lai gan pa vidu bija posms, kad es nelasīju SFF (mana mamma, piemēram, “šitās pasakas” vispār nespējot palasīt).

              Like

  3. Uzmanības pievēršanas vērti saraksti. Noderēs pat man darbā🙂

    Jā, un Tev te – http://valdzini.wordpress.com/2011/03/16/tiku-pie-celojosas-davanas/ – maza dāvaniņa no manis🙂

    Like

Bet man šķiet tā:

