Cik lustīga tāda dancošana un dziedāšana!

Andžela Kārtere “Gudrie bērni“. Tulk. Ingūna Beķere, il. Māris Sīmansons. Rīga: Atēna, 2009. (Angela Carter. Wise Children. 1991.)

Zināt, ar ko sākas grāmata? Ar vāku. Padrūmajā attēlā redzamas divas labi audzinātas un pieklājīgi ģērbtas, gurnos kopā saaugušas jaunietes; fonā – izmirusi pilsēta. No pēdējā vāka uzzinām, ka tās ir Dora un Nora Šānsas, izcilā aktiera Melhiora Hazarda ārlaulībā dzimušās dvīņu meitas, kam „paveras kordebaleta dejotāju karjera un darbs muzikālajos teātros”. Tur ir arī diezgan atbaidošs Rušdi citāts: „Romāns [..] priecīgi pļāpā, uzdurot veselu gadsimtu uz savu joku mieta.” „Atēna” ir pacentusies, lai grāmatu rokās paņemtu iespējami mazāk cilvēku, kas nav izdevniecības pastāvīgie cienītāji.
Žēl. Uz mieta šeit nevienu nedur, tādas ainas jāmeklē agrīnākos Kārteres darbos. Grāmata ir ļoti dzīvespriecīga un labsirdīga komēdija, tā būtu pelnījusi līksmāku vāku un vairāk lasītāju.

Mēs bijām astoņpadsmit gadu vecas, matiem melniem kā lakāda, kājas auga no ausīm. „Hamleta” parodijai mēs uzcirtāmies izsūtāmo formās; vai paciņu vajadzētu piegādāt, mēs vienbalsīgi spriedelējām, es nemānos, „tai būt vai nebūt piegādātai”. Mēs izpildījām sinkopētu skotu numuru bārkstainās kalniešu ādas somās, pēc tam kad kā dīvainās māsas bijām izlekušas no milzīgas asinsdesas numurā, kas bija veidots pēc slavenās dzīru ainas motīviem; [..] es dziedāju savu solo numuru „Sirsniņ mīļā, kur tu staigā?” piecpadsmitā gadsimta transvestīta tērpā, dziedot klusējoši dumpīgajai Norai uz balkona – viņa smējās visgardāk, uzgāžot man virsū spaini ūdens, un mana balss nekad nav bijusi nekāda dižā, bet misters Pianists bija kā apsēsts [..].

Lūk, tādas meitenes un tāds kordebalets.
Ne tikai astoņpadsmit gados – Dora to visu atceras māsu septiņdesmit piektās un tēvu (bioloģiskā un juridiskā – arī viņi ir dvīņi) simtās dzimšanas dienas sakarā. Viņām joprojām iet gandrīz tikpat raibi. „Neviens nevarēs teikt, ka Šānsu meitenes rātni ietipināja dzīves nogalē.” Viņas uzcērtas un pāršauj pār strīpu, uzdzied un mētā kājas, atceras bijušos mīļākos – to gan vairs nav, bet ne jau tāpēc, ka viņām būtu apnicis. Ja gadītos izdevība, to noteikti izmantotu.
Viņas mīl dzīvi, un tas ir pats skaistākais grāmatā. Var nojaust, ka grūtību nav trūcis, bet mūždien lāpāmās zeķes un naksnīgos gājienus mājup, lai ietaupītu kādu drusciņu, Dora piemin tikai garāmejot, tūdaļ atkal pievēršoties kam līksmākam. Teātra aprindu bohēmā, šķiet, bijuši tikai patīkami ļaudis, salauzta sirds nav iemesls saskumt, nu, ja nu vienīgi uz īsu brīdi.
Dorai, protams, nevar īsti ticēt. Viņa noteikti šo to noklusē, šo to tikai gribētu izstāsta kā patiešām notikušu, šo to piepušķo, lai labāk izklausās, un nav jau viegli atcerēties, kas un kā īsti bija. Viņa ir šķelmīga večiņa, nē, meitene, kas nekautrējoties un neklīrējoties īstenību pārvērš maģiskajā reālismā, kur vējš atnes līdzi tauriņu mākoni un var piepildīties visneiespējamākās vēlmes.
Arī par radiniekiem Dorai lielākoties ir sakāmi labi vārdi. Pat par Melhiora Hazarda laulībā dzimušajām dvīnēm, nejaukajām māsām, karaļa Līra vecākajām meitām, kas tāpat jau raibajā personāžu pulkā ienes jaunu nokrāsu, pat par viņām Dora gan šķendējas, taču ne ar ļaunu prātu. Dzīve tāpat saliek visu savās vietās un lugas beigās katrs saņem, ko pelnījis.
Ar radiniekiem te vispār ir komplicēti.

Vecmamma izgudroja šo ģimeni. Viņi sastutēja to kopā no visa, kas gadījās pa rokai, – no diviem nevienam nevajadzīgiem, bāreņos palikušiem zīdaiņiem, no lupatlases naģenē.

Ielāpu tehnika ģimenes veidošanā turpinās un karnevāliskā maskēšanās arī. Gudrs bērns pazīst savu tēvu, bet to nepavisam nav viegli izdarīt. Kur nu vēl visi pusbrāļi, pusmāsas, bijušās sievas un teātris kā viena liela saime. Visi cilvēki ir brāļi un māsas, ka es jums saku.
Kaut arī teksts aizrauj sev līdzi, sākumā man traucēja stāstītājas maniere runāt tādos teikumos kā „Okeāns, atkal”. Es ticu, ka viņa tā runāja, un man droši vien nerastos iebildumi, lasot grāmatu oriģinālā, taču latviski komatu ir par daudz. Varbūt varēja ielikt kādu domuzīmi, semikolu vai punktu. Ar laiku tomēr vai nu pie tā pieradu, vai varbūt šādi sakrautu teikumu kļuva mazāk.
Jāpiekrīt Doronikei, ka grāmatā pietrūkst paskaidrojošu piezīmju. Viņa daļēji kompensē to trūkumu savā rakstā par „Gudrajiem bērniem”. Kārtere ir pirms tam latviski neizdota nu jau klasiķe, un es gribētu grāmatā redzēt pamatīgu priekš- vai pēcvārdu. Tulkotāja I. Beķere droši vien pati varētu tādu uzrakstīt. Tiesa, nepatīkamu pārsteigumu man sagādāja kāds nejauši uziets citāts. Daudzo dvīņu vidū ir Gerets, kas kļuvis par katoļu misionāru un grāmatā pieminēts ļoti maz. Pēdējo reizi, par viņu runājot, Dora piesauc liberālo teoloģiju. Oriģinālā, kā izrādās, ir liberation theology – atbrīvošanās teoloģija, kas uzreiz daudz ko pasaka par Geretu, dara viņu interesantu. Es arī neticu, ka Dora lietotu tādus vārdus kā „šikākās šmotkas” (parpalām vai klozītēm gan es noticētu) un „vienreiz lietojamās autiņbikses”. Nav tas tips.
Bet citādiņ smuki un mazdrusciņ pat pamācoši: lūk, ar kādu līksmu prātu jādzīvo.

Advertisements

Posted on 25.03.2011, in Latviski and tagged , , . Bookmark the permalink. 3 komentāri.

  1. Paldies, ka atgādināji, šo grāmatu vajadzētu pārlasīt…

    Like

  2. O, Tu tomēr arī to izlasīji 🙂 Principā bija labi, vai ne? Es beidzot esmu ieguvusi Kārteres Vakarus cirkā, varēšu pabaudīt Brices tulkojumu. (Paldies par atsauci)

    Like

    • Bija, bija labi, nebūtu Tu (un Signis tāpat) jau izlasījusi, noteikti ieteiktu, taču no Beķeres es gaidīju ideālam tuvāku tulkojumu. Protams, oriģināla teikumu struktūras un komatu saglabāšana ir gaumes jautājums, bet tas nebija vienīgais, kurā mūsu uzskati atšķīrās. Teiksim, uzvārdu Chance un Hazard saspēle, kas angliski neprotošam cilvēkam nav nojaušama, tikai kāds apgalvojums vienviet, ka viņu vārds esot nejaušs. Man šķiet, ka to vajadzēja ļaut visiem nolasīt.

      Like

Bet man šķiet tā:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: