Nav mūsu prieka kauss līdz galam iztukšots…

… lai lūpas sāpju vīnam pieskartos.

Tagores gleznaTā apmēram rakstīja Rabindranats Tagore (রবীন্দ্রনাথ ঠাকুর) (un Kārlis Egle), kam šodien paliek 150 gadi un kas bija pirmais Nobela prēmijas laureāts literatūrā, kurš nebija eiropietis.
To es labi zinu, jo jaunais žurnāla “Resurgence” numurs ir pilnībā veltīts Tagorem. Daži raksti ir lasāmi arī internetā.
Reizē ar “Resurgence” pastniece atnesa arī paziņojumu, ka jāiet pakaļ ilgi un nepacietīgi gaidītai grāmatai, un “Rīgas Laiku”. To es parasti vairs tikai pāršķirstu, aplūkoju īsos gabaliņus sākumā un beigās un vēl Lejasmeijeri par mākslu. Šķiet, pagājušajā gadā kārtīgi izlasīju divus numurus, taču maija RL rādās interesants. Tur ir gara intervija ar Knutu Skujenieku (ja tiec līdz beigām, uzzini, ka pilns teksts lasāms internetā; ja aizej tur, atklājas, ka vēl jāgaida), kurā viņš, piemēram, apgalvo:

Ziedonis ir siltumnīcas augs. Varētu teikt, ka viņam uzbūvēja speciālu siltumnīcu. Viņam ir daudz ļoti izcilu, varbūt pat ģeniālu dzejoļu, bet tie nav tie, ar kuriem viņš lepojas, tie viņam ir vienkārši uzrakstījušies. [..] Mums tagad mēģina stāstīt, ka viņš ir bijis lauzējs un pirmatklājējs — nekā tamlīdzīga! Viņš vienmēr bija pirmais pēc — kā seismogrāfs, kas reģistrē notikušo. [..] Tas taču ir desmitiem gadu ļoti sistemātiski potēts — kā tu nesāksi mīlēt?

Starp citu, par Ziedoni runājot, šonedēļ uzgāju izglītojošus emuārus “Kā kļūt par hipsteru“.

Hipsteri ir jaunie, modīgie, inteliģentie un stilīgie. (Tātad — ne tu. Piedod un neņem pie sirds visu, kas šeit ir rakstīts). Hipsteri zina visas krutākās tējnīcas un kofīšopus, ir bijuši uz jaunākajām teātra izrādēm, viņiem dzīvē ir bijis Ziedoņa posms. Viņi pērk eko produkciju un vismaz kaut kad dzīvē ir mācījušies spāņu vai itāļu valodu. Viņiem patīk malkot vīnu, klausoties radio 101 un runājot par jaunākajām virmārketinga kampaņām.

Tāļa Tisenkopfa apcere “Dzīvojot ar samierināšanos” internetā ir publicēta pilnībā. Mani pārsteidza doma, ka Latvijas lielās avīzes esot bijušas lasītāju kā domubiedru pulcēšanās vieta, nē, es patiesi nesapratu, kā autors izjuta citu lasītāju klātbūtni, to, ka viņi lasot “sevi kā kopīgu politisku tekstu”.
Pēc tam viņš stāsta, cik slikti ir iedomāties, ka cilvēka “redzējums ir pati vēlamā lietu kārtība un padoms ikvienam”, un dod padomus, ko latviešiem nedarīt. Lūk, to es atkal nesaprotu — kas pamudina domāt, ka paštaisnums, apātija vai jebkāda cita noliedzama īpašība ir īpaši latviešu nelaime vai trūkums; ka visi citi ir labi, tikai mēs te tādi nekādi esam padevušies; vai gluži otrādi, ka mēs esam izcilnieki, sievietes mums visskaistākās un skudras — visčaklākās.
Par skudrām RL arī raksta. Šlāpins ir izlasījis grāmatu par molekulāro gastronomiju un tagad zina, ka ēdiena gatavošanas ilgums nav atkarīgs no tā, kurā brīdī pievieno sāli. Varu iedomāties pāris vīriešus, kas grāmatu noteikti izlasītu ar interesi. Man pietiek ar rakstu emuāros “Language of Food”, kurā izstāstīts, kā no makaroniem sanāca mandeļu cepumi.

In fashion, there was a trend amoung rich young hipsters in 18th century England to wear outlandish hair styles (very tall powdered wigs with tiny caps on top) and affected clothing (shown below).They were called Macaronis, likely because on their travels in Italy they acquired a taste for pasta (maccheroni is a generic word for pasta in Italian).

RL ir pārpublicētas Lielbritānijas tagadējo un bijušo pusaudžu desmit iecienītākās grāmatas. Abos sarakstos ir “Gredzenu pavēlnieks”, “Galaktikas ceļvedis stopētājiem”, “1984” un “Annas Frankas dienasgrāmata”. Es no katra saraksta neesmu lasījusi divas grāmatas, tā ka acīmredzot varu izlikties par cik vecu vien gribu.
RL nav publicēti saraksti, ar kuriem grāmatu varoņiem pusaudži gribētu iet uz randiņiem. Līdzīgs uzskaitījums ir “111 angļu literatūras viscērtamākie varoņi“. 111. vietā ir Frankenšteina radījums (dīvaini tie angļi), pirmajā — misters Ročesters. Konstatēju, ka ar angļu literatūru es gulēt nevēlos. Ja nu trāpītos Sneips (Strups) vai varbūt Lupins (Vilkinsons)… Nu, misteram Dārsijam ir savs šarms un citas labas īpašības, bet tur tāpat nekas nevarētu sanākt.

Posted on 07.05.2011, in Kas cits and tagged , , . Bookmark the permalink. 4 komentāri.

  1. Es arī šķirstīju grāmatnīcā Rīgas Laiku un izlasīju tieši teikumu par Ziedoni – sava taisnība tur tiešām ir (ja tā padomā). Bet es neesmu Ziedoņa cienītāja. Tātad hipstere nebūšu (nav arī pārējo elementu).
    Man gribētos iet uz randiņu ar Šerloku vai Erkilu, bet es jau viņus neinteresēšu (bez slepkavības azotē). Vinnijs Pūks?🙂

    Like

  2. Pie Pūka jāiet ar medus podiņu vienā azotē un krējuma — otrā.
    Ja runa būtu nevis par grāmatām, bet par kino, es ņemtu Morisu Bendriksu, t. i., Reifu Fainsu, lai gan vispār viņš ir briesmīgs.
    Jā, par Ziedoni tādā aspektā līdz šim nebiju iedomājusies, bet izklausās ļoti ticami, vai ne? “Caurvējš” man šķiet varbūt pat visromantiskākais latviešu dzejas krājums, vēl pāris no tā laika ir vienkārši skaisti. “Kā skursteņi kāpj debesīs,/ Kā grib debesis piedūmoti./ Man tur debesīs ir viena kaija./ Kaijiņa. Balta ļoti.” Re, joprojām zinu no galvas.

    Like

  3. Jauks ieraksts (un es aizgāju gan uz BG val.stundu, ar bija laba). Tīri intereses pēc – vai tad R tu lasi daudz rūpīgāk, vai tikai izskati skaistos attēlus?

    Like

    • Attēli tur ir skaistāki.
      Kopumā es R izlasu vairāk un to, ko neizlasu, es vairāk domāju izlasīt, ja nerunājam par Tagores numuru. Aprīlī es pat Zvirgdu neizlasīju, pat nepamanīju, ka viņš ir komentāru uzrakstījis. Ā, un jaunais RL, man liekas, ir uz vēl plānāka papīra nekā iepriekšējais. Drīz varēs cigaretes tīt. Protams, lai jau taupa.

      Like

Bet man šķiet tā:

