Senomagusas spoki

Brižita Alegra “Senomagusas spoki“. Tulk. Vineta Berga, il. Māris Garjānis. Rīga: Mansards, 2011. (Brigitte Allègre. Les fantômes de Sénomagus. 2008.)

“Senomagusas spokus” es lasīju par godu veļu laika beigām un izgrebto ķirbju svētkiem, taču iecere uzrakstīt mazu gabaliņu par franču kapeņu stāstiņiem pirms divām nedēļām palika neīstenota. Nekā baisa jau tur nemaz nav. Man grāmatiņa atgādināja kādu no tām franču filmām, kur visu laiku runā par attiecībām, vismaz pusei precēto ļaužu ir mīļākie, un tas viss drīz aizmirstas, taču skatīties ir patīkami.
Stāsta vēstītāja Flora Diseija sāk ar to, ka nomirst. Izrādās, nekur prom no mazā ciema viņa netiek arī pēc nāves, un tā nu Flora klimst pa apkārtnes dārziem, mēģina noprast, kas tad viņai vēl te nokārtojams, satiek citus rēgus, uzklausa arī kādu suni, kas izstāsta, kā viņa saimniece iepazinās ar vampīru, ko pārējie cilvēki vēlāk aplami noturēja par sērijveida slepkavu. Tomēr lielākoties Flora domā par savu vienīgo mīļoto Simonu, kas, protams, apprecējis citu, lai gan joprojām visu laiku tikās arī ar Floru. Kā nedomāt?

Vienīgais, ko vēlos, ir atkal būt Simona rokās, rokās, kas tik labi māk atdzīvināt, piešķirt veidolu, aprises, miesu, kuras man tagad pietrūkst. Jau agrāk kopā ar viņu jutos kā grauds, dzinums – viņa apskāvienos mans ķermenis lēnām atraisījās, pārvērtās trauslās stīgās un maigos vīteņos, piekļāvīgās liānās, kļuva par liesmojošu krūmu, locījās kā aļģe ūdens straumē, es ļāvu viņam sevi aiznest šais nebeidzamajos, garajos ceļojumos. Kad Simons atkal devās prom, es aizmigu kā grauds ziemas guļā, un cikls varēja sākties no gala. Arī citiem mīlniekiem piemita šīs spējas, bet nevienam nebija tik prasmīgu dārzkopja roku kā Simonam.

Zaļos īkšķīšus vīrietis mantojis no mātes, vietējās zāļu sievas un garšaugu speciālistes, kas māk pagatavot tējiņas dažādām vajadzībām. Viņas zālīšu dārzs ir labi apmēslots, un, kokaudzētavas katalogu šķirstot, viņa prāto, kam kurš stāds piestāvētu… Ar priekšlaicīgu nāvi beidzas kāds greizsirdības uzliesmojums. Iepriekšējos gadus daži ir šauti, citi – kārti, turklāt pa vairākiem lāgiem. Mazajā ciematā dzīve nemaz nav bijusi tik mierīga, gadu gaitā daži krimināli notikumi ir atgadījušies. Citādi nesanāktu pat viena īsa grāmata.
Patiesību sakot, šī man šķita mazliet par īsu. Bijušie un esošie Senomagusas iemītnieki ir tikai ieskicēti un pārāk viegli aizmirstami, pat Florai ar visu viņas neprātīgo mīlestību ir tieksme izgaist kā rudens miglai. Tomēr viss kopā labi sader un ir skaisti uzrakstīts, ir gan kripata asiņu un erotikas, gan krietna šķipsna romantikas, gan daudz augu.

Es tur atdusos, kā parasti saka. Guļu naktī, dienā, lielākoties viena, bet ne vienmēr. Jūtu, kā ieži un zeme mani apskauj un šūpo, es guļu maigā minerāla miegā. Nesapņoju. Esmu mierīga, gaidu, laiks mani pasargā no visa. Atdusos kā iebalzamēta, atgūstu spēkus, ļoti lēni un rūpīgi vācu kopā visus tos mazos gabaliņus, no kā tagad esmu veidota. Nez kādēļ man šķiet, ka kaut kas jāsaprot, jāatrod vieta, kur apmesties, vai kāds, par ko vajadzētu kļūt.

Nav jau nemaz tik slikta tā nāve, vai ne?

Posted on 15.11.2011, in Latviski and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 3 komentāri.

  1. Man sajūta, ka arī gribu izlasīt šo grāmatu.
    Un par tām franču filmām – pilnībā piekrītu – ātri aizmirstas, bet patīkami skatīties. Kaut gan zinu dažas franču filmas, kuras nespēju aizmirst un kuras esmu noskatījies vairāk par 5 reizēm gada laikā (piem. Ksavjēra Dolana “Heartbeats”) – mākslinieciskais noformējums tai filmai bija satriecošs.

    Like

  2. Biju noskatījusi lasīšanai šo grāmatiņu, bet jau paspējusi piemirst. Izskatās tāda jauka un valodīga. Pēc apraksta nedaudz atgādina Magda Sabo Katalinas ielu, tur arī spoki dzīvē piedalās.

    Like

Bet man šķiet tā:

