Kāpēc nerakstnieki raksta blogus

Virsrakstu es nozagu Berelim.
Viņš “Kultūras Dienas” kulturālajiem lasītājiem izstāsta, ka Latvijā ir (vienkāršie) lasītāji, kas raksta par izlasīto.

Tālāk – mazs pārskats par šiem blogiem nolūkā ne tik daudz tos izvērtēt, cik savākt vienkopus konspektīva ceļveža skatā (ļoti ticams, ka ne visus literatūrai veltītos blogus esmu pamanījis). Vispirmām kārtām – visiem kopējs ir pilnīgs ambīciju un pretenciozitātes trūkums. Blogu autori nespēlē literatūras vērtētājus un tiesātājus – viņi vienkārši stāsta par izlasītajām grāmatām. [..] Nav jūtami nekādi mēģinājumi no izlasītā veidot sistēmu, iekļaut darbus jebkāda veida kontekstos, vārdsakot, ļauži lasa to, ko grib lasīt, dara to stipri haotiski un, ja uznāk vēlēšanās, par to arī pastāsta citiem. Kā jebkurš lasītājs. Ne vairāk, bet arī ne mazāk: cītīgu lasītāju dienasgrāmatas. Bet – ne tikai: gandrīz katram no šiem blogiem piemīt kāda tikai tam raksturīga īpatnība, nianse, mazs āķītis, kuru iecirst lūpā potenciālajam lasītājam un kurš attiecīgo blogu atšķir no citiem.

Man raksturīgi esot satura atstāsti (jūtos kā trešklasniece; varbūt beigt?), citāti un mūzika.

“Šeit būs nevis nopietnas grāmatu recenzijas vai smalki apskati, bet gan manas piezīmes par izlasīto un lasīšanu. Sev un varbūt arī citiem par prieku,” raksta bloga Lasītājas piezīmes autore, ar šiem vārdiem raksturodama būtībā visu grāmatu blogeru attieksmi pret saviem blogiem. Lasītājas piezīmes pastāv kopš 2009. gada, ieraksti rēķināmi vairākos simtos, piezīmju specifika tiek ievērota diezgan konsekventi – tās patiešām ir piezīmes par un ap izlasīto: satura atstāsti, citāti, visādas informācijas druskas, reizumis tiek pievienoti mūzikas klipi, kas saistīti ar attiecīgo darbu vai autoru, tāpat arī fotogrāfijas un ilustrācijas.

Sveiciens Doronikei, kas patiešām pret rakstīšanu izturas nopietni, turklāt mums, tāpat kā ar Asmodeju, lielā mērā saskan literārās intereses.

Posted on 05.03.2012, in Kas cits and tagged . Bookmark the permalink. 43 komentāri.

  1. Ak, Tev arī nervi neizturēja 🙂 Es tieši izlasīju un lēnām gremoju. Vispār jau viņš raksta pozitīvi, tomēr nedaudz pavirši, jo es regulāri lasu visus viņa nosauktos un man būtu nedaudz citi secinājumi. Nu bet nevar taču prasīt no Bereļa, lai viņš regulāri lasītu visādus blogiņus, par ko gan pats viņš godīgi atzīstas. Labākais no tā – neliela reklāma (pēc kuras nealkstu) un blogošanas par lasīšanu popularizēšana.

    Like

    • Berelis būs trāpījis pa vaļēju nervu. Pati zinu, ka vajadzētu nopietnāk. Ne tā, ka drūmāk, bet vairāk konteksta, analīzes (nu labi, kaut ko attāli līdzīgu K&A) un tā joprojām. Bet tas prasītu tādu darbu! Un es rakstu lēni. (Bet es vismaz nesaku, ka šī ir labākā grāmata pasaulē.)
      Sliņķe.
      Bet, ja man sanāk tikai satura atstāsts, tad takš nav vērts. Būtu pieminējis vismaz manu tagošanas un klasificēšanas māniju. 😀
      Vispār es domāju un nevaru izdomāt, vai iekomentēt “Dienā” par to, kā grāmatu blogi savairojās pēc “Zvaigznes” aicinājuma pieteikties tiem, kas blogo vai grib to darīt. Un kā tas nesaskan ar domu, ka emuāristi lasa un raksta to, ko grib.

      Like

      • Ja Berelis grib, lai pats raksta savus kontekstus un analīzes, mums tas ir vaļasprieks un aizraušanās. Paši viņi (literatūrkritiķi) ir vainīgi, ka pastāv milzīga profesionāļu novārtā atstāta niša. Mums nu tā noteikti nav jāaizpilda.
        Ai, nu mana sistēmiskā lasīšana arī nav ievērota un apraksti man tādi remdeni. Bet es neļaunojos – nav man tika asa mēlīte kā Berelim un nevajag arī.
        Komentē gan, man lasot arī ienāca prātā, ka viņš noteikti to nezina.

        Like

        • Ai, kuru gan tas interesē, izņemot iesaistītās personas.
          Vispār es sapratu, ka man nav īpaši svarīgi tas, kā grāmata, piemēram, ietekmē literatūras procesu. Es meklēju citādu kontekstu, citas ietekmes.

          Like

          • Man ir svarīgi, kā grāmata ietekmē mani. Un pārējais viss ir tikai pakārtoti un atkarīgs no manas vēlēšanās vai nevēlēšanās iedziļināties.

            Like

            • Man šorīt teica tā: “Es lasu Asmodeju un Doroniki. Viens ir asprātīgs, otra — saprātīga.”
              Un būtībā ar to tiešām varētu pietikt, lai kādu lasītu.

              Like

            • Vanessa cardui

              Lasītāja, doronike, man ļoti patīk Jūsu blogi tieši tādi, kādi tie tagad ir ar savu personīgo attieksmi un sajūtām. Lasu tos regulāri un pateicoties Jums esmu sev atklājusi un izlasījusi vairākas brīnišķīgas grāmatas. Jūs darāt to, kas man visu laiku bija totāli pietrūcis – cilvēcīgi, saprotami un interesanti pastāstāt par izlasīto. Patiesībā jau grāmatu blogu mums ir daudz, daudz par maz.

              Like

            • Paldies par labajiem vārdiem un par komentāru!
              Jā, mūsu ir par maz, un daļa žanru, piemēram, romantiskie romāni, dzeja vai bērnu literatūra, gandrīz vispār netiek pieminēti. Lietuviešiem ir kāds cilvēks, kas feisbukā apkopojis vienviet visus viņu grāmatu blogus, un tur ir vairāk nekā četrdesmit rakstītāju. Tiesa, ne visi raksta tikai par grāmatām, bet tomēr…

              Like

      • Dainis Gžibovskis

        Par to “Zvaigznes” aicinājumu, domāju, ka mani lasītāji zina, ka man ar Zvaigzni ir sadarbība, bet lieta jau ir tāda, ka blogerim nav jāreklamē vai jāpārstāsta grāmata. Ko katrs konkrētais bloga autors rakstīs, tā ir paša indivīda izvēle.
        Uzskatu, ka esmu objektīvs un ir bijušas arī reizes, kad manas atsauksmes Zvaigzne neizmanto, jo atsauksme pārdošanas apjomus var tikai graut, kā tas piemēram bija ar “Nepabeigto Skūpstu” (L. Dreiže), “Ziedlapiņas tumši sārtās un baltās” (M. Feibers) utt.
        Es cenšos būt objektīvs pirmkārt jau pret lasītājiem, lai nav tā, ka es grāmatu ieteicu, bet atklājas, ka tā ir reti draņķīga.
        Nav jau nozīmes kādas izdevniecības grāmatas lasi – nozīme ir tajā, cik godīgs blogeris ir pret lasītāju. Es uzskatu, ka esmu tik godīgs, cik spēju.

        Like

        • Domāju, ka Tavi lasītāji to nezina. Vēl jo vairāk tie, kas ieklīst nejauši. Un no “Zvaigznes” puses tā ir tikai lēta reklāmas iespēja.
          Runa nav par to, ka Tu vai kāds cits apzināti rakstītu labākas atsauksmes, runa ir par to, ka Tavā vietā lielā mērā izvēlas kāds cits. Par to, ka daļa blogeru lasa un runā tikai par vienas izdevniecības grāmatām. Man nepatīk monopols.
          Tu izlasītu “Nepabeigto skūpstu”, ja no Tevis negaidītu atsauksmi? Tu par to rakstītu? Vai tomēr labāk pievērstos, piemēram, Elisa pārlasīšanai?

          Like

          • Dainis Gžibovskis

            Elisu es varētu lasīt tikpat bieži kā mana mamma – pārliecināta kristiete – lasa Bībeli.
            Lasītāj, tur nu es Tev varu piekrist.
            Tomēr – Zvaigzne Latvijā ir lielākais grāmatu izdevējs un ignorēt šo izdevniecību, – tas būtu jocīgi, bet lasīt tikai Zvaigznes grāmatas, arī jocīgi. Labi – apsolos, ka tuvākajā laikā būs arī atsauksmes par Elisa grāmatām un citām, kuras lasu. (Tas par grāmatām runājot, bet manā blogā grāmatām veltīta tikpat liela vieta kā kino.)

            Like

          • Dainis Gžibovskis

            Aizmirsu piebilst – visas grāmatas, kuras es lasu, izvēlos es pats un reizēm gadās, ka izvēle pieviļ, bet tas ir reti. Vispār nelasu autorus, kas man nepatīk… Pagaidām nav neviena atsauksme manā blogā, kuru neesmu vēlējies rakstīt.
            Ieteiktu Tev papētīt šo visu vairāk un tad veikt secinājumus. Manā uztverē “Zvaigzne” izdod labas grāmatas un ir vismaz divas galvas tiesas pārāka par citām izdevniecībām. Tas tā – mans viedoklis. Par monopolu – šaubos vai to tā var saukt, jo blogs nav nekāds brīvais tirgus…

            Like

        • Vanessa cardui

          Daini, kopš sadarbojies ar Zvaigzni, man pilnībā pazuda interese par Tavu blogu. Vienalga cik godīgi, objektīvi un pārdomāti Tu raksti, reklāmas piegarša ir jūtama un atsit jebkuru vēlēšanos turpināt lasīt. Es domāju, ka Tavs blogs ir labs un Tev ir daudz lasītāju, kam tas ļoti patīk, bet man tīri subjektīvi tas palika neinteresants te jau pieminētā monopola dēļ.

          Like

          • Dainis Gžibovskis

            Labi, solu laboties un pēc atsauksmes par Stoketas “Kalponi” būs arī par citām grāmatām – ir jau padomā dažas labas atsauksmes par Jumavas, “Vēja Suņa klasikas” un “Atēnas” grāmatām, kā arī būs par vienu “Kontinenta” grāmatu.
            Īstenībā, paldies par objektīvo kritiku! Ir man tagad viela pārdomām un bloga vispusīguma radīšanu.
            Paldies Jums, dāmas un patiešām centīšos mainīties! (Un tā nav tikai “Jaunā gada” tipa apņemšanās.)

            Like

      • Ja pavisam godīgi, tad, salīdzinot savus aprakstiņus pret tavējiem un doronikes, es bieži jūtos kā trešklasnieks. Konteksta man nav vispār un analīze ar tā ir kā ir patika nepatika līmenī. Tāda lieta prasītu daudz laika, kura man diemžēl nav, ir tak vēl ģimene, darbs un datorspēles. Un bez tam cik daudz cilvēku šādu nopietnu pārdomātu recenziju spētu novērtēt? Droši vien ka ne daudzi. Manā blogā ar vispopulārākais grāmatas apskats ir par Kraukšķīti, kas pat nav apskats, bet Ziemas pasakas pārstāsts manā interpretācijā. Bet pat to pušu sit vilka nokosta teļa bilde.

        Like

        • Kā tad nav konteksta? Kā citādi es būtu uzzinājusi par krievu fantastikas bojeviku tendencēm?
          Galvenais, ka Tevi ir patīkami lasīt. Un visu ko jaunu arī var uzzināt.
          Tas, ko Berelis saka, protams, ir patiesība, taču viņš meklē blogos to, uz ko tie nemaz nepretendē. Bet vispār par to es domāju vairāk uzrakstīt nedēļas nogalē. Ar citātiem, bet laikam bez dziesmām.
          Ko “Zvaigzne” pēkšņi no Tevis sagribējusi? Man arī grib uzdot personīgu jaut., bet es savu personīgo dzīvi tā kā gribētu paturēt pie sevis un adresi, uz kuru sūtīt vēstuļbumbas, arī netaisos izpaust.

          Like

          • Barteru, viņi man grāmatu es viņus pieminu un uzrakstu par grāmatu. Man gan nešķiet, ka viņiem ir mani interesējošas grāmatas, tulkojumus es esmu lasījis oriģinālā jau sen. Daļa no dižpārdokļiem mani ne pārāk interesē. Un laika man arī tam nemaz nav.

            Like

  2. Vanessa cardui

    Daini, izskatās, ka būs atkal jāsāk iegriezties arī pie Tevis. 🙂
    Lai ko tur saka Berelis, manuprāt, jebkurš mēģinājums vienkārši pastāstīt citiem par lasītajām grāmtām ir visnotaļ pozitīva un vajadzīga lieta.

    Like

  3. Ja kāds man vēl pateiktu kāpēc meilam no Zvaigznes ABC par sadarbību, kas adresēts doronikei, mani liek Cc!

    Like

  4. macosvalodas

    Vēlos piebilst, ka no pieminētajiem lasu tikai Tavu blogu, tam ir dažādi iemesli, un viens no tiem – te atrodu sev ko interesantu. Piemēram, tieši pateicoties Tev un Tavam blogam, izlasīju divas K. Pinjeiro grāmatas un savā lasāmo gramatu sarakstā esmu ierakstījusi vēl divas citu autoru grāmatas. Arī citus blogus lasu nevis tādēļ, lai iegūtu vispusīgu kāda jautājuma vai literāra darba analīzi, bet tieši subjektīvā aspekta dēļ. Tā ir kā saruna ar draugu, nevis literatūrkritiķa lekcija.

    Like

  5. Te nu izpaužas manas lasīšanas caur rīderi (ne pa taisno) lielais mīnuss- visu diskusiju palaidu garām….
    Laikam tagad jau par vēlu spraukties iekšā ar savām iebildēm. Vienīgi piebildīšu par Bereļa rakstu- man neizskatījās, ka viņš kādu nokritizē. Vienkārši sausi apkopoja.

    Like

    • Nekas nav par vēlu.
      Es arī nedomāju, ka viņš kritizētu, tikai mazliet saskumu, jo visi citi viņa atstāstījumā lasa, bet es ne… Nu, tas tāpat kā grupas foto uzreiz pamani, ka esi saviebusies, ar spīdīgu degunu vai pumpu, bet visi pārējie — cilvēki kā cilvēki. Bet vispār Berelis ar blogeriem tur mazliet runā cits citam garām. Mēs ar Daini te arī.

      Like

  6. Vienīgais, kas mani Bereļa rakstā izbrīnīja- viņš par katrām varītēm centās no grāmatu apskatniekiem sagaidīt profesionāļa gājienus. Nez, man liekas, ka tas galīgi bija lieki. Nevaru runāt par visiem, bet es par katru grāmatu un filmu uzdrukāju tikai ”patika” vai ”nepatika” nedaudz izvērstākā variantā. Pašam nepatīk lasīt profiņu sagatavotos garos apcerējums par filmām vai grāmatām un tāpēc arī nemaz nedomāju savus rakstus drukāt pēc profiņu piegrieztnēm.
    Nesaku, ka profiņu raksti nav vajadzīgi. Ir vajadzīgi. Tāpat kā ir vajadzīgi vienkāršas pārdomas par izlasīto. Kas kuram patiks, lai paliek katra paša izvēle.

    Like

    • Tur jau tā lieta. Ja kāds apgalvo, ka raksta recenzijas, lai viņu vērtē pēc profesionalitātes, bet mēs taču neesam jauno literatūrkritiķu kurss.
      Es esmu par daudzveidību.

      Like

      • Dainis Gžibovskis

        Bet īpaši kino kritiķu vidū tagad modē ir izteikties kā vienkāršam “džekam no tautas” – kā piemēru varu minēt Mārtiņu Otto, kura filmu atsauksmes vienmēr liek smieties…

        Like

        • Berelis skatās no akadēmiķa viedokļa, un skaidrs, ka viņu interesē citas lietas un cits līmenis. Starp citu, viņš pats raksta asprātīgi.

          Like

          • Dainis Gžibovskis

            Nevar nepiekrist, ka raksta asprātīgi.
            Sausi, akadēmiski raksti ar metaforu procenta uzskaitījumu un valodas analīzi, manuprāt, spētu nogurdināt jebkuru, tāpēc tā asprātīguma deva ir vēlama jebkuram rakstošam cilvēkam…

            Like

  7. Ohoho! Kāda ražena diskusija te bija uzplaukusi!
    Par Bereli- mani gan mazliet saškrobēja 5 vārdi, ar ko tika pieminēts mans blogs pašās raksta beigās, nu bet, jā, jāatzīst, ka man ar sistemātisku apdeitu pagrūti ir 🙂 Un es pat īsti nezinu, kā būtu pareizi jāraksta par grāmatām, kā profesionālis… 😉
    Zināmu apgaismību visā grāmatu blogošanas pasākumā Berelis ir iespīdinājis, tagad mēs un citi zina, ka pastāv šaura blogeru grupiņa, kas vai nu piedalās monopolista akcijās, vai nu ir pret tām, vai nu kā jau vienmēr dzīvē- kaut kur pa vidu.

    Like

    • Ha, ha, hā.
      Nu, un kāpēc Tu neraksti? Tagad tiešām izskaties kā tie, kas aizgājuši pašā jaunības plaukumā, atstājot aiz sevis nepiepildītus sapņus un ieceres. Ai, tas laikam izklausīsies pārāk traģiski, teikšu labāk, ka Tu izskaties pēc tiem, kas vienkārši ir maķenīt pablogojuši un apklusuši, kas zina, varbūt uz mūžīgiem laikiem. Būtu uzrakstījusi pēdējo ierakstu mazliet vēlāk, varbūt Berelis pateiktu, ka Tev ir sarkani mati.

      Like

      • ha ha hā!
        izklausās ne traģiski, bet baigi ironiski. Hmm, man liekas, ka, jo vairāk esmu saistīta ar literatūru tiešā, praktiskā nozīmē, jo mazāk man gribas lasīt. Un vēl, protams, dažas citas lietas, kas aizkavē manu uzturēšanos virtuālajā pasaulē pietiekamā daudzumā… Un vispār zini, man tāda maza krīze iestājas, kad es apskatos, ka vislasītākie ieraksti manā blogā ir pavisam ne tie, kas man ir svarīgākie..

        Like

        • Raksti Lielo Latviešu romānu?
          (Man šodien mazliet dīvains noskaņojums, bet visa ironija ir caurcaurēm labdabīga.)
          Bet svarīgākos ierakstus varbūt izlasa tikai daži cilvēki, taču tie viņiem kaut ko nozīmē, pasaka kaut ko būtisku.

          Like

        • Dainis Gžibovskis

          Santa, zini, bet tā jau ir vienmēr – uzraksti par kaut ko tādu par ko pats esi sajūsmā un ieliec visu sirdi un dvēseli – man tā tas bija ar Čbovska “The Perks of Being Wallflower” grāmatas atsauksmi un citātiem, bet beigās izlasa 100 lasītāji, kamēr rakstu par man ne tik mīļo Kastas “Iezīmēto” lasa vairāki tūkstoši… Jocīgi sanāk, bet tā nu tas ir… 🙂

          Like

          • Nu tad ir viena iespēja – tu publicē tikai to, kas tev pašam patīk. Bet daudz lasītāju nav slikta lieta, varbūt kāds no viņiem aizies un izlasīs kādu tavu iemīļoto ierakstu.

            Like

            • Dainis Gžibovskis

              Es vienmēr publicēju tikai to, kas pašam patīk, bet reizēm gadās tādas lietas par kurām esmu absolūtā sajūsmā un gribas visai pasaulei izkliegt – lasiet šo!!! skatieties šo!!! Jo ir patiešām lieliskas filmas un grāmatas, kas mani uzrunā tā, ka dziļi emocionāli pat jūti visas nianses. Bet gaumes ir dažādas un tas, kas man liek sajūsmā starot, tas citiem šķiet viduvējs vai tikai labs…

              Like

Bet man šķiet tā:

