Dzīvība

Gwyneth JonesLife“. Vāka dizains: Lynne Jensen Lampe, foto: Lea Lichty, dejotājas: Ni Made Nias Yunirika un Ni Nyoman Nias Yonitika. Seattle: Aqueduct Press, 2007 (2004). 370 lpp.

    Reti gadās zinātniskās fantastikas grāmatā lasīt par zinātni. Bieži vien tā ir tikai dekorācija, iespējamu vai mazticamu tehnoloģijas sasniegumu pieminēšana, lai radītu svešādu vidi. Gvinetas Džounsas romāna “Life” galvenā varone Anna ir zinātniece, kas patiešām strādā laboratorijā, un darbs aizņem būtisku viņas dzīves un arī grāmatas daļu. Džounsa par to raksta tik aizrautīgi, ka tā vien gribas iet kaut ko papētīt. Varētu domāt, ka autore pati ir zinātniece, taču viņa ir tikai rūpīgi gatavojusies, lai ticams būtu gan tehnisko detaļu, gan pētnieku emociju atspoguļojums. Rakstā “True Life Science Fiction: Sexual Politics and the Lab Procedural“, kur viņa stāsta, kā tapa “Life”, un mazliet parunā arī par feminisko fantastiku, brīžiem ir jaušama tā pati degsme, kas grāmatā.
    Romāna nosaukumu tiklab var tulkot gan kā “Dzīve”, gan kā “Dzīvība”. Anna ir bioloģe, kas sākotnēji vēlas pabarot pasauli ar ģenētiski modificētiem kartupeļiem, bet vēlāk, apstākļu spiesta, pievēršas cilvēku neauglībai. Grāmatā izsekots Annas dzīvei un karjerai, sākot ar studiju gadiem deviņdesmito gadu beigās un beidzot ar nezināmu laiku ne pārāk tālā nākotnē, kad lēnām izzūd 20. gs. kārtība, saasinās vides problēmas, ekonomiskā un politiskā situācija. Taču tas viss ir tikai fons Annas neatlaidīgajai vēlmei noskaidrot, ko īsti nozīmē viņas atklātās izmaiņas Y hromosomā, pat ja tās apgriezīs kājām gaisā valdošo zinātnes paradigmu, un diskusijai par dzimumu lomu un tās pamatojumu.
    Ar plēsonīgajiem zinātnes pasaules noteikumiem un dzimumu diskrimināciju Anna saskaras jau studiju gados. Viņa ir ļoti apzinīga un čakla meitene, kas ātri vien kļūst par labāko studenti kursā. Ar viņu sacensties var tikai Čārlzs, kas, protams, domā, ka ir daudz talantīgāks par Annu, kura tāda zubrila vien esot. Tad viņiem abiem kopā jāizstrādā studiju darbs, un Čārlzs Annu izmanto, jo viņam taču gaidāma karjera, kamēr Anna apprecēsies, dzemdēs un pievērsīsies ģimenes dzīvei.Gvineta Džounsa
    Tomēr viņas reakcija, pareizāk sakot, tās trūkums, mani pārsteidza. Anna ir attēlota kā meitene, kam piemīt daudz it kā vīrišķīgu rakstura īpašību. Nekādas koķetērijas, nekāda negodīga kaujas krāsojuma vai ietērpa, ja nemeklē seksu. (Sekss ir – biežs, labs un publisks.) Viņa ir apņēmīga, praktiska un salta, viņai nepiemīt empātijas spējas. Neliekas ticami, ka Anna tā vienkārši ļautu sev tik ļoti darīt pāri, īpaši tāpēc, ka jau tolaik zinātne viņai nozīmē tik daudz. Šīs epizodes pamatā esot notikums no Džounsas dzīves, un varbūt vienkārši Annas izturēšanās ir novecojusi, tāda, kāda tā būtu septiņdesmitajos gados.
    Tā nav vienīgā vieta, kas izskatījās neatbilstoša laikam. Pēc studijām Anna vairākus gadus strādā ārzemēs, taisot mēģenes bērnus Nigērijā, Ķīnā, Indijā un Lietuvā. Jaukā sabiedrībā mūsu kaimiņi iekļuvuši. Atvaļinājumus Anna (kopā ar savu maigi mīlošo vīru mājsaimnieku, jo Annas ģimenē tradicionālās dzimumu lomas tiek pavērstas otrādi) lēti pavada Francijā, Nīderlandē, Itālijā, pat uz Šveici aizbrauc. Degviela ir kļuvusi dārgāka, un lēto lidojumu vairs nav, taču šķiet dīvaini, ka viņa nedodas atpūsties Horvātijas virzienā.
    Bet tas bija pēc tam. Pirmajā studiju gadā Anna iepazīstas ar dīvainu hipijiska paskata meiteni, kas studē mūsdienu kultūras vēsturi. Ramona ir pilnīgs Annas pretstats, viņa ir neglīta, acīmredzami traumēta, agresīva, feministe un lesbiete. Vai vismaz izliekas par lesbieti, jo ir pārliecināta, ka gulēt ar vīriešiem ir neiedomājami. Abas kļūst tuvas, pavada daudz laika kopā, un Ramonai ir nozīmīga loma Annas dzīvē arī turpmāk, kad trakā meitene vismaz ārēji vairākas reizes nomaina subkultūru, iesaistās virknē sadomazohistisku grupveida attiecību un terora aktā kādā Indonēzijas okupētā zemē, saraksta laikam jau filosofijas grāmatu un kļūst par feministu mediju zvaigzni. Viegli saprast, kāpēc Ramona, kas lieliski atbilst priekšstatam par ķerto, karojošo vīriešnīdēju, patīk TV šovu producentiem.

  Ramona sniedza parasto atbildi. Ikviena sieviete, kas neienīst sievietes, ir pī… idiote (tas bija tāda tipa raidījums). Es gribu iznīcināt sievietes, noslaucīt viņas no zemes virsmas. Es negribu tikt atbrīvota, es gribu būt briesmone. Viņš to nesaprata. To neviens nekad nesaprata, un Ramona būtu varējusi viņus apgaismot, sacīdama, ka neviens cilvēks nav piedzimis kā sieviete un viņa ienīst to, ka NEVAR IZBĒGT no otršķirīga cilvēka lomas. To nevar neviena sieviete, vienīgais glābiņš bija kļūt par KAUT KO JAUNU, kas nekad agrāk nav pastāvējis.

    Gan Ramona, gan Anna ir gandrīz absurdas un patiesībā nesimpātiskas varones. Viena visā vaino citus, otra – sevi. Par spīti atšķirīgajai pieejai, abas allaž nokļūst strupceļā. Viņas varētu atgrūst lasītāju. Tomēr Džounsai ir izdevies nepārkāpt robežu. Pat dusmojoties uz vienu vai otru sievieti, es gribēju zināt, kas ar viņām notiks tālāk. Annas atklājums ir tik iespējams un notikušais tik pārliecinoši aprakstīts, ka nākas sev atgādināt, ka tā (vēl) nav taisnība. Vispār man gan šķita, ka neko lielu tas nemainīs.
    “Life” ir ieguvusi Filipa Dika balvu (par labāko ASV izdoto oriģinālu mīkstajos vākos, nevis par paranoiskumu). Lai ko es te būtu sarakstījusi, tas noteikti var interesēt ne tikai sievietes un fantastikas fanus. Un tā ir grāmata, ko gribas apspriest.
    Šī ir mana pirmā grāmata no mazās izdevniecības “Aqueduct Press” (es puslīdz regulāri lasu tās emuārus), un esmu priecīga, ka iegādājos papīra, nevis elektronisko versiju. Grāmatas vāks dzīvē izskatās vēl labāk nekā attēlā, to varētu kārt pie sienas gleznas vietā, un tas ir tik labi pielīmēts, ka muguriņa joprojām ir kā jauna.

Advertisements

Posted on 09.03.2012, in Angliski and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Komentēt.

Bet man šķiet tā:

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: