Kā Banāns dabūja buļļā

Vilis Lācītis un Šmidzis K. Vāverts. Garais ceļš uz Hantimansijsku. Il. Ilva Kalnbērza. Rīga: Apostrofs, 2012. 211 lpp.

    Līdz šim Lācīti bija lasījuši gandrīz visi, izņemot mani; tagad viņu ir lasījuši gandrīz visi, tostarp arī es. Varbūt tāpēc, ka šis ir nevis ražošanas, bet gan dzeršanas romāns.
    Uzreiz atklāšu, ka lasīšanas, klausīšanās un rakstīšanas laikā neatrados nekādu vielu ietekmē, Lācīti nepazīstu, bet kādu viņa aprakstīto personāžu gan zinu. Vēl es domāju, ka vārds “sviests” vispār tiek lietots pārāk bieži, bet grāmatā, kas nosaukta par sviestroka mikroromānu, un klāt pievienotajā Zupski Rubin diskā ar laikam jau minētajā žanrā sacerētām kompozīcijām tā sauktā sviesta ir pārāk maz. PP es te reiz nosaucu par piemīlīgu. Tāds ir arī Lācītis, viņa attēlotie varoņi un procesi. Protams, jāņem vērā, ka viņš te nostalģiski atceras jaunību, kad vīns bija lētāks, mati biezāki un pelēkais kardināls — pelēkāks.
    Mikroromāna galvenais varonis ir jauns cilvēks ar literārām nosliecēm, biežām paģirām un nejēdzīgu vārdu — Konans Banāns. Kādu rītu pamodies bez sapņu meitenes blakus, viņš kājām dodas no Purvciema uz Jūrmalu, satiek vairāk vai mazāk dīvainus personāžus, piedalās kādas andergraunda drupas mēģī, ieskatās savā zemapziņā, izcīna kauju ar zaļu pūķi un baru rūķu un, kā jau šādos tripos un kvestos piedienas, nonāk savā Hantimansijskā, dabū buļļā un vismaz uz laiku pārvar identitātes krīzi. Lielākā daļa teksta pievēršas tieši mēģim, kas pāriet šamaniskajā ceļojumā, ak vai, ka tik es tomēr neesmu dabūjusi radošo industriju ražošanas romānu!
    Runājot par Konanu, jāpiezīmē, ka “kopš pusaudža gadiem iemantotais riebums pret sabiedrību viņu bija pievērsis garīgiem apvāršņiem, proti, grāmatu lasīšanai”.

    — Bļin, es esmu tik inteliģents! — viņš dzērumā klārēja saviem draugiem, — pilnīgai gudrībai man pietrūkst tikai briļļu, bet gan jau lasot nočakarēšu redzi un būs man arī brilles! Un tad, sīkās mauķeles, labāk netrāpieties Purčika sienās — mana intelekta eksplozija jūs izsmērēs pa šīm noplukušajām tapetēm!

    Šīs netrāpās ar’, un šis varētu būt vienīgais amerikāņu psiha cienīgais grāmatas fragments, taču no tā redzams, ka lasītājai jābūt gatavai kādu laiku pieciest deklasētu elementu smirdošo sabiedrību, kas grāmatās, par laimi, ir krietni vieglāk izdarāms nekā dzīvē. Šajā gadījumā literatūra brīžiem dzīvi atspoguļo pārlieku labi, proti, man vairākās vietās kļuva garlaicīgi skatīties, kā citi dzer, taču autors vai varbūt redaktore to bija nojautuši un darbība pievērsās kam citam.
    Toties es nesaprotu, kāpēc citādi tik veikli izstāstītajā stāstā palikuši tādi teikumi kā pirmajā lappusē atrodamais: “Pieredzējis lietotājs jau pēc pirmās apzinātās rīšanas kustības spēj uzzināt daudz ko par sevi un retrospekcijā retrospektīvā arī par lietotajiem dzērieniem”. Grāmatā ir papilnam krievu un angļu valodas un slenga, ko ārzemju latvieši noteikti nesapratīs, un pat mañana uzrakstīta pareizi, bet tādā vienkāršā vārdā kā vėjelis ir pazudis punkts uz ė.
    Bet vispār ir smieklīgi. Konana apgalvojumu darba intervijā: “Man hobiju nav. Ir tikai fobijas,” — kādreiz varētu izmantot praksē. Tie cilvēki, vietas vai situācijas, ar ko esmu sastapusies dzīvē, ir attēloti ļoti tuvu īstenībai, kas liek domāt, ka arī pārējais nav izzīsts no pirksta. (Tāpēc īpašs prieks par to, ka “Grundīnes” rūķi, kas man reiz nospēra mīļu auskaru, te dabūja, ko pelnījuši.) No otras puses, iespējams, ka cilvēkiem, kas attiecīgās aprindās nekad nav apgrozījušies, tas viss liksies pārāk liels sviests, dīkdienība, liekēdība un žūpība.

    Biju gaidījusi, ka mūzika būs absurdāka, bet izrādījās, ka disku var mierīgi klausīties fonā. Grāmatā pieminētais Akvariuma albums Треугольник ir daudz komplicētāks.
    Šī varētu būt laba dāvana tiem, kam viss jau ir, vai arī tiem, kam nekad visa nebūs.
    Šeit par grāmatu izsakās vakardienas analītiķis.

Posted on 09.10.2012, in Latviski and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Komentēt.

Bet man šķiet tā:

