Vienradža ēnas

Rakela Martineza. Vienradža ēnas. Tulk. Edvīns Raups, il. Dina Ābele. R.: Jumava, 2012. (Raquel Martínez. Sombras de unicornio. 2006.) 271 lpp.

 Atkal ir pienākusi reize, kas īsti nezinu, ko domāt. Pareizāk sakot, es būtu gribējusi izteikties aizrautīgāk, bet…
 Grāmata ir glīta, ar ilustrācijām, lai gan mežģīņainie ēnu raksti man īsti nesaistījās ar tekstu. Tiesa, varbūt tieši Ābele ir tā, kam samaksāts ar sudraba monētām, ja jau ES un KM naudiņu ieguvusī paplānā grāmata mīkstajos vākos izdevniecības vietnē maksā 8 latus? Cik tad mums par to paprasītu bez papildu finansējuma? 2010. gadā tā ieguvusi ES Literatūras prēmiju, tātad kaut kam tur noteikti jābūt.
 Vismaz vienradzim. Tikai Klaudija, Spānijā dzimusi, Argentīnā uzaugusi un nu salauztas sirds un vēl citas vilšanās dēļ uz Madridi atbēgusi jauna žurnāliste viņu nekādi nespēj ieraudzīt. Kaut arī grāmata sarakstīta vēl pirms 2008. gada beigām, kas Spānijai bija ne mazāk sāpīgas kā mums, top skaidrs, ka nekādi zelta laiki tie nebija. Ar argentīniešu vai meksikāņu akcentu runājošos neviens atplestām rokām nav gaidījis, un Klaudija ir laimīga, kad dabū darbu citam argentīnietim piederošā bārā. Tur viņa maisa kokteiļus, sarunājas ar simpātisko bāra īpašnieku Marko, vēlāk ar no Meksikas ieceļojušo, poētiski noskaņoto Edgaru, reizēm iedomājas par vienradzi, bet biežāk nokļūst atpakaļ pagātnē – vai vismaz tur nokļūst lasītāja.
 Argentīnas daļa mani saistīja visvairāk. Nevis Klaudijas, bet gan selvas dēļ. Lūk, tajos mežos, sarkanajā zemē pie upēm un ūdenskritumiem es reiz gribētu nokļūt, un vismaz daļēji tas ir šī romāna iespaids. Pati Klaudija no turienes gan ir aizbēgusi, nu, jūs jau varat iedomāties – meli, korupcija, trūkums, bezcerība. Abi grāmatā tēlotie jaunieši, jāpiebilst, no (augšējā) vidusslāņa, ir iecerēti kā neveiksmīgi cīnītāji par taisnību, un tekstā netrūkst gandrīz žurnālistisku sociālā netaisnīguma aprakstu (kā policijas un protestētāju pret industriālo piesārņojumu sadursmes attēlojums šeit lasāmajā oriģināla fragmentā), kas mani, kas taču varētu būt ļoti uzņēmīga pret šādiem tekstiem, tomēr atstāja vienaldzīgu. Tomēr viņu cīņas spars pat neuzplaukst. Edgars uzraksta vienu rakstu opozīcijas avīzē, tiek piekauts un aizlaižas (to, protams, viņam nevar pārmest, bet vai autore nevarēja labāk pastāstīt par avīzes redaktoru, kam tak draud daudz lielākas briesmas?). Klaudija piesakās darbā kādas ziemeļu pierobežas pilsētas internetā vietnē un sacer rakstus, kuru mērķis ir piesaistīt tūristus un investorus. Viņa it kā mēģina ieviest mazliet subversijas, bet nu sabiedrisko attiecību un reklāmas joma tomēr ir kas gluži pretējs žurnālistikai. Man būtu interesanti lasīt, kā Klaudija tiek pakāpeniski kooptēta, bet nekā tāda grāmatā nebija. Šķiet, nebija arī vajadzības, jo jauniešu nostāja vairāk izskatās pēc pozas.

 Jau minēju, ka Klaudijai ir bijusi nelaimīga mīlestība. Arī to autore neparāda. Labi, tā ir pagātne un tikai fons, bet, ja tiek pateikts, ka Djego ir bijis gļēvulis un Klaudija viņa dēļ tā cietusi, es tomēr gribu kaut mazliet uzzināt, kas tur īsti ir noticis. Kopumā man pietrūka tēlu rīcības psiholoģiskā pamatojuma, kā arī grāmatā, lai es to lasītu kā mīlas moku un sevis atrašanas stāstu, bija pārāk daudz politisku jautājumu, kas savukārt bija pārlieku neizstrādāti, lai to lasītu kā sociālu romānu. Ļoti iespējams, ka citiem tā nešķistu.
 Patīkami, ka tekstam ir daudz zemsvītras piezīmju, kas ļauj saprast, ko viņi īsti ēd un lasa, vienīgi personvārdiem varēja pievienot arī oriģinālo rakstību. Raups, protams, ir poēts, un vietām ir iztulkots ļoti skaisti, taču kāda stingra redaktore būtu varējusi izsvītrot visus “savādāks” un “rūpei” atdot daudzskaitli. Un, ja es nezinātu, ka spāniski “novio/-a” nozīmē gan līgavaini/-u, gan vienkārši mīļoto puisi vai meiteni, es droši vien samulstu, izlasījusi jautājumu, vai Marko ir bijušas daudzas līgavas.

Posted on 29.01.2013, in Latviski and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 1 komentārs.

Bet man šķiet tā:

