Ardievas feminismam

Ilze Jansone. Umurkumurs jeb Ardievas feminismam. Il. Jānis Esītis. R.: Dienas Grāmata, 2013. 131 lpp.

Atceros neviltotās sāpes bibliotekāres sejā, kad viņa man apvaicājās, kā ir patikusi “Insomnia”, jo, nu jā, tāda smaga tēma… Kopš tā laika gaidu, kad mums parādīsies vēl kāda lesbiešu rakstniece, kas mīkstinātu pašreiz viegli gūstamo priekšstatu, ka sieviešu mīla ir viena vienīga maucība. “Umurkumura” stāstos gadījuma sakaru ir mazāk un tie paši lielākoties parasti hetero, bet sajūta ir palikusi tā pat, proti, ne jau nu feminisms dara nelaimīgus Jansones tēlus, bet gan sekss un alkohols, pareizāk sakot, apsēstība ar tiem. Bet tas taču nav iemesls atteikties ne no viena, ne otra.

Tāpēc man ardievas feminismam nozīmē mēģinājumu atteikties no jebkādas ideoloģijas un koncentrēties uz indivīdu kā “personiski eksistenciālu”, nevis sociālu vienību.

Šo es arī nesaprotu. Neticu, ka autore nezina, ka ir aprakstījusi neko citu kā ideoloģiju, turklāt, es teiktu — krietni populārāku un ietekmīgāku par feminismu, tātad ideoloģiju, kas apspiež vairāk cilvēku.
Godīgi sakot, stāstu varoņi mani bezgala garlaikoja (un piedevām gandrīz visi šķita norakstīti no pašas autores publiskā tēla) un valoda — atgrūda. Tā vien gribējās izsvītrot pusi dzejisko izteiksmes līdzekļu, jo tādā gadījumā mani varbūt uzrunātu, piemēram, šis fragments:

… vienatnē katra sēžam uz savas palodzes un veramies pilsētas acīs, kamēr nakts klaji pasmejas par pagurušajām bohēmietēm, slaidiem pirkstiem transcendentālā glāstā aizskarot savu samtaino debesvulvas klitoru.

Tā nu es viņus nesaprotu, un tas mani nemaz neuztrauc. Bet ir cilvēki, kam grāmata patīk. Neklausieties tikai manī.

Lasu:

Andra Manfelde. Dzimtenīte.
Italo Calvino. El barón rampante.

Klausos:

Posted on 20.07.2014, in Latviski and tagged , , . Bookmark the permalink. 1 komentārs.

  1. Šajā gadījumā es tomēr klausīšos Tevī🙂 No tiem diviem citātiem viss skaidrs – sajūtas, ka darbs ir pārgudrs un pašmērķīgi vulgārs.

    Like

Bet man šķiet tā:

