Melnais kino

Dita Rietuma. Film noir no pagātnes līdz mūsdienām. Uz vāka: kadrs no Orsona Velsa filmas “Lēdija no Šanhajas”. R.: Dienas Grāmata, 2014. 255 lpp.

  Viņnedēļ Knuts Skujenieks teica, ka latvieši vispār esot nekulturāla sabiedrība, un taisnība vien viņam bija. Piemēram, par kino es nekā daudz nezinu, lai gan ik pa laikam skatos un reizēm pat it kā izbaudu. No otras puses, noskatoties pa kādai filmai, palasot pa grāmatai un tā joprojām (man šķiet, ka mākslas tomēr nav iespējams strikti nodalīt, vismaz es nevaru, tas ir, man tuvākā ir literatūra, taču šī pamanās pa vienu vai otru taciņu aizvest gan līdz mūzikai, gan kino, un otrādi, viss ir savijies un papildina cits citu), neziņā palikt nav iespējams. Lai gan nevienu no ASV klasiskajām film noir neesmu redzējusi (tā, tas nu ir pateikts), tomēr to nosaukumi man nebija sveši un es aptuveni zināju, kas no tām sagaidāms. Mūsdienu filmas ar noir iezīmēm ir cita lieta, kurš gan nezina Linču, brāļus Koenus vai Almodovaru? (Jēziņ, izrādās, ka Lubenei jau 20 gadu! Kas to būtu domājis!) (No otras puses, sagūglēju citu atsauksmi, kurā jaunais cilvēks pēc grāmatas izlasīšanas bija sapratis, ka film noir nozīmē amerikāņu melnbaltās filmas, bet UbiSunt recenzentei grāmata šķiet pārāk pļāpīga, jo Rietuma izstāsta filmu sižetus un beigas. Nu labi, ir jau arī cilvēki, kas atsakās no “Annas Kareņinas” lasīšanas, kad negribot uzzinājuši, ka — MAITEKLIS! — galvenā varone izdara pašnāvību. Kāda vairs jēga lasīt, vai ne?)
 Grāmatas pamatā noteikti ir Rietumas disertācija, un tas reizēm varbūt mazliet sarežģī lietas (nu labi, es vienkārši nezinu, cik garš normāli ir viens uzņemtais kadrs, tāpēc, lasot par trīsarpus minūšu garām epizodēm, varu tikai nojaust, ka tas ir daudz) un autorei liek paslēpties tekstā. Vārdu “manuprāt”, ja nekļūdos, viņa ir izmantojusi tieši vienu reizi, bet tieši to jau es gribētu zināt: ne tikai dažādu kritiķu un teorētiķu atšķirīgos viedokļus, ar kuriem Rietuma mūs godprātīgi iepazīstina, bet arī viņas pašas domas un secinājumus, neslēpjoties aiz objektīvisma maskas, jo vairāk tāpēc, ka dažās nodaļās tiek pausti pretrunīgi uzskati. Turklāt grāmatā uzsvērts, ka viena no film noir raksturīgajām iezīmēm ir tieši režisoru autorība, personiskais stils, subjektīvisms. Bet nu noslēgumā viņa it kā visu pasaka.
 (Vēl mani ļoti kaitināja vārds narācija, nez, kā tas nākas, ka vēstītāju nesauc par naratoru?)
 Visādi citādi bija interesanti un izglītojoši, un glīti. Daudzās fotogrāfijas sniedz priekšstatu par aplūkoto filmu vizuālajām īpatnībām, lai gan, protams, prasīties prasās, lai grāmatu papildinātu disks vai interneta vietne ar filmu fragmentiem. Grāmata rada vēlmi iet uz kino, un es pieņemu, ka tagad mazliet citādi skatīšos arī pārējās filmas, vairāk uzmanības pievēršot tam, kā tas viss ir uztaisīts, kompozīcijai, gaismām, skatu punktam.
 Kā film noir atšķīrās no toreiz valdošā Holivudas stila, kā tas ir ietekmējis latviešu teātri utt.Dita Rietuma īsumā izstāsta šeit.

Lasu:
The New Weird.
Spāņu dzejas antoloģija. 20. gs.
Italo Calvino. El barón rampante.

Klausos par melno karogu. Spāņu valoda ir ievērojami paplašinājusi manu muzikālo karti, Rebeka Leina ir no Gvatemalas, un vispār repu/hiphopu (un arī to nemāku atšķirt, būs kaut kas jāpalasa, vismaz vikipēdija) es nemaz neklausījos, līdz atklāju latino.

Posted on 13.08.2014, in Latviski and tagged . Bookmark the permalink. 6 komentāri.

  1. Man bija tā laime klausīties Ditas Rietumas lekcijas par kino, sajūsmina cilvēki, kas tik perfekti pārzina savu lauciņu un iedziļinās ar tādu aizrautību.
    Grāmata man mājās jau ir, izlasīt gan vēl neesmu paspējusi, bet pēc apraksta uzreiz sakārojās iet lasīt.
    šķiet, ka runāt par kino no ļoti personīga skatījuma Rietumai vispār nav raksturīgi, viņai parasti izdodas ieinteresēt cilvēkus ar diezgan akadēmisku skatījumu uz kino un emocijas atstāt katra paša ziņā.
    Savukārt par to naratoru, šķiet, ka tas ir kino vidē pieņemtais oficiālais termins.

    Patīk

    • Ja ne lasīt, tad vismaz attēlus var katrā laikā aplūkot. Skaista grāmata. 🙂
      Izrādās, februārī bija film noir skate KSunī, bet man droši vien bija citas lietas tai laikā darāmas. Bet žēl, būs jāmēģina šoziem vairāk dažādu notikumu ietilpināt savā dzīvē.
      Es gribētu dzirdēt arī akadēmisku R. pers. viedokli, lai gan saprotu, ka tā nav pieņemts. Un naratīvu es vēl varu sagremot, narāciju gan ne.

      Patīk

  2. Arī nesen izlasīju un šis ir tas gadījums, kad sajutos pārāk dumja, lai kaut ko rakstītu. Tomēr varbūt kādreiz iemetīšu blogā savu iecienītāko melno filmu sarakstu ar komentāriem (ļoti subjektīviem un neprofesionāliem). Man arī pietrūka autores personiskā viedokļa, bet grāmatas par kinovēsturi latviski ir retums, tāpēc par šo ir patiess prieks.
    UbiSunt recenzijā minētāis pārmetums par pieļautajiem spoileriem grāmatā par kinoanalīzi gan izklausās pēc muļķīga joka.

    Patīk

    • Dari tāpat kā es, izstāsti, kā ir dumjam cilvēkam lasīt gudras grāmatas. 😀
      Jā, starp citu, sensenos laikos visa PSRS lasīja mūsu žurnālu “Kino”, bet tagad laikam visi tikai skatās filmas.

      Patīk

  3. Paldies par gaidīto – melno kino 🙂 kārtīgi iesmēju par film noir kā melnbaltais kino… un te vietā pārdomas par to, cik viegli tagad cilvēkiem uzdoties par ekspertiem pat pilnīgi neko nejēdzot par attiecīgo jomu… Bet atgriežoties pie tēmas – tagad zinu, ko lūgšu, lai man uzdāvina dz.dienā, kas nav tālu novembrī. Būs lieliska ziemas lasāmviela un pie viena arī culture generale robus kino lietās varēšu aizpildīt, kas dzīvojot kopā ar filmu režisoru, scenāriju autoru, aktieri, operatoru, kaskadieru triku meistaru vienā personā, nav mazsvarīgi 🙂 merci again, Signe

    Patīk

Bet man šķiet tā:

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.